Het Huizinga Instituut bestaat 25 jaar

Rederijkers - schilder Jan Steen (1626-1679). Bron: Wikimedia

Het Huizinga Instituut, Landelijke Onderzoekschool voor Cultuurgeschiedenis, bestaat 25 jaar. Om deze bijzondere mijlpaal te vieren heeft het instituut verschillende jubileumbijdragen verzameld.

Het Huizinga Instituut

De rol van nationale onderzoeksscholen zoals het Huizinga Instituut is het verzorgen van een landelijk onderwijsprogramma voor promovendi en RMA-studenten in een specifiek deelgebied, in dit geval cultuurgeschiedenis. Daarnaast functioneert het instituut als nationaal platform voor het vakgebied.

Cultuurgeschiedenis door de eeuwen heen

Een van de manieren waarop het jubileum gevierd wordt is met een videoconversatie over Cultuurgeschiedenis tussen leden uit de Huizinga-community en Professor Lyndal Roper (Oxford University), onder leiding van UU-collega's dr. Rachell Gillett (Cultuurgeschiedenis) en dr. Surekha Davies (Kunstgeschiedenis). Samen reizen ze door de tijd en bespreken ze de geschiedenis van Cultuurgeschiedenis, nieuwe richtingen in het veld en de relevantie van Cultuurgeschiedenis voor het heden en de toekomst. De video is hier te bekijken.

Alumnigids

Ook presenteert het instituut The Huizinga Instituut Alumni Guide 1995-2020, waarin alle leden uit de 25-jarige geschiedenis van het instituut voor het eerst zijn samengebracht. Daarnaast is de gids gevuld met columns en interviews met leden uit de hele gemeenschap. Door het documenteren van de intergenerationele rijkdom van onze gemeenschap kan de gids helpen om de toekomstige interactie en samenwerking te versterken.