Herman Hendriks herdacht met raampoëzie

Foto van de uitspraak 'Letterlijk is figuurlijk voor woordelijk' in witte letters aangebracht op het raam van Drift 13
© Donald Witteman, dwb reclame

Sinds een paar dagen prijkt op het raam van Drift 13 een cryptische zin van witte letters: ‘letterlijk is figuurlijk voor woordelijk’. Voorbijgangers kunnen zich afvragen: is het een regel uit een gedicht van een dichter als Hans Faverey? Of misschien een cryptogram? Maar het is geen van beide! Het gaat hier om een uitspraak van universitair docent Herman Hendriks, zelf overigens groot fan van Faverey en cryptogrammen.

Dr. Herman Hendriks

Fascinatie voor taal

Hendriks overleed vorig jaar oktober op 62-jarige leeftijd. Hoogleraar Genderstudies Berteke Waaldijk en hoogleraar Theorie van de cultuurwetenschappen Iris van der Tuin namen het initatief. “Denken over taal was voor Herman de kern van wetenschap. Wij herkennen die fascinatie voor taal in onze opleidingen – en het verbindt onze opleidingen Liberal Arts and Sciences en Taal- en cultuurstudies en onze studenten met de Faculteit Geesteswetenschappen. We hopen dat zijn woorden ook voorbijgangers aan het denken zetten.”

Denken over taal was voor Herman de kern van wetenschap

Herman Hendriks

Hendriks was verbonden aan de opleidingen Filosofie en Liberal Arts and Sciences (LAS). Bij theoretische filosofie maakte hij studenten wegwijs in de logica en taalfilosofie en binnen de opleiding LAS was hij tutor en docent bij het kernvak De Denkacademie, begeleidde hij scripties en beoordeelde hij eindportfolio’s. Ook leverde Hendriks met zijn kennis van taal en filosofie een bijdrage aan het Artificial Intelligence-programma.

Hendriks studeerde Nederlands en Filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. In 1993 promoveerde hij met zijn proefschrift Studied Flexibility. Categories and Types in Syntax and Semantics. De uitspraak ‘letterlijk is figuurlijk voor woordelijk’ was een stelling bij zijn proefschrift. Door deze zin op het raam van de common room van de opleidingen Taal- en cultuurstudies en Liberal Arts and Sciences op Drift 13 te zetten, herdenkt de universiteit zijn leven en werk.