Haalbaarheidsonderzoek naar windenergie in het Utrecht Science Park

Windmolen Utrecht Science Park

In 2018 deed het adviesbureau Bosch en van Rijn in opdracht van de directie Vastgoed & Campus onderzoek naar de mogelijkheden van het opwekken van windenergie in het Utrecht Science Park. Er is voor een aantal klassen windmolens (grote, kleinere en innovatieve) onderzocht op welke locaties in het USP deze turbines geplaatst zouden kunnen worden.

Begin 2020 besloot het college van bestuur van de universiteit om de haalbaarheid van het opwekken van windenergie in het Utrecht Science Park verder te onderzoeken. Een van de vier strategische thema’s is sustainability. Het is dus vanzelfsprekend dat de universiteit ook in de eigen bedrijfsvoering mogelijke alternatieve energiebronnen wil verkennen om in 2030 CO2-neutraal te zijn.

Verkenning
Het college wil verkennen wat de mogelijkheden zijn van twee grote windmolens langs de snelweg A28 dichtbij het knooppunt Rijnsweerd. Hierbij is aandacht voor de technische en financiële haalbaarheid en de impact op de omgeving. Deze verkenning sluit aan op de duurzaamheidsambitie van de universiteit om in 2030 CO2-neutraal te zijn. Wind kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren.

Het haalbaarheidsonderzoek loopt parallel aan het proces van de totstandkoming van de Omgevingsvisie USP. De gemeente Utrecht onderzoekt samen met het UMC en de Universiteit Utrecht o.a. hoe bewoners en bedrijven denken over mogelijke duurzame oplossingen in hun omgeving, in dit geval het Utrecht Science Park. Windenergie wordt als mogelijke oplossing meegenomen in de Omgevingsvisie USP.

Participatie: inventariseren wensen en behoeften
De input voor dit haalbaarheidsonderzoek wordt grotendeels opgehaald binnen het proces van de Omgevingsvisie USP. De eerste stappen zijn hiervoor gezet. In het najaar organiseert de gemeente Utrecht de deelsessie Zichtbaar duurzaam en gasloos. Tijdens deze online sessie vindt er een gesprek met betrokkenen plaats over onder meer hun visie op windmolens. Zijn windmolens volgens hen een manier om te komen tot een duurzame energievoorziening? De Universiteit Utrecht is, als initiatiefnemer van het haalbaarheidsonderzoek naar windenergie, nauw betrokken bij de deelsessie.

Daarnaast zijn de vertegenwoordigers van diverse belangenpartijen begin 2020 geïnformeerd over het initiatief, zoals SSH, Stichting USP, bewonersverenigingen en woonbesturen van het Utrecht Science Park. De universiteit voert later in 2020 consulterende gesprekken met interne en externe belanghebbenden.

Vragen of meedenken?
Wil je meer weten over dit haalbaarheidsonderzoek? Of wil je meedenken over de energietransitie van de Universiteit Utrecht? Neem dan contact op met Jolt Oostra, programmamanager energie, door een e-mail te sturen naar windenergie@uu.nl