Google Scholarship voor student Computer Science

Student Sergey Dragomiretskiy heeft een Google Scholarship toegekend gekregen. De beurs is bedoeld voor studenten met een beperking die studeren in de richting van Computer Science. De beurs bedraagt 7000 euro en wordt elk jaar toegekend aan ongeveer tien Europese studenten. Sergey zit in het eerste jaar van de master Business Informatics aan de Universiteit Utrecht.

Compliment

Sergey Dragomiretskiy

“Ik zie het als een compliment van een groot tech-bedrijf”, vertelt Sergey in een Teams-gesprek. Voor de aanvraag moest hij een opstel schrijven waaruit blijkt dat hij een excellente student is met leiderschapskwaliteiten en een passie voor computer science. Daar had hij niet lang voor nodig: Sergey haalt indrukwekkende cijfers en was voorzitter van een investeringsclub voor studenten (Duitenberg Investment Team). Daarnaast zet hij zich in voor mensen met een beperking, bijvoorbeeld via Solgu, een organisatie die de stad Utrecht adviseert over mensen met een beperking en/of chronische ziekte.

Pijn

Sergey heeft moeite met lopen. Sinds zijn geboorte heeft hij Cerebrale Parese waardoor elke stap die hij zet pijn doet. Tijdens zijn bacheloropleiding werd de pijn zo hevig dat er ingegrepen moest worden. Inmiddels heeft hij een kunstheup en dat biedt verlichting. “Mijn beperking zorgt ervoor dat alles wat met mobiliteit te maken heeft veel energie kost. Denk bijvoorbeeld aan iets simpels als het lopen van de ene naar de andere collegezaal”, zegt hij. “Wat dat betreft is het thuiswerken vanwege corona een uitkomst voor mij!”

Tips?

Met de beurs wil Sergey naar de Verenigde Staten voor een masteronderzoek of stage. “Ik ben benieuwd of de pittige Amerikaanse bedrijfscultuur mij ligt.” Specifieke plannen zijn er nog niet, dus tips zijn meer dan welkom. “Ik zoek een studiebegeleider of stage bij een tech-bedrijf in de richting van machine learning. Als er geen grenzen waren dan zou ik op dit moment het allerliefst bij Tesla of Neuralink met zelflerende algoritmes werken. Al was het alleen al om mijn moeder trots te maken.”