Gonneke Stevens benoemd tot hoogleraar Adolescent Health and Wellbeing

Per 1 november 2022 is Gonneke Stevens benoemd tot hoogleraar Adolescent Health and Wellbeing. Stevens wil zicht krijgen op de diverse factoren die van invloed zijn op de gezondheid en het welzijn van jongeren. “Het scala aan invloeden is zo ontzettend breed. Natuurlijk zijn er de individuele kenmerken van de jongeren die bijdragen aan hoe het met hen gesteld is. Maar ook maatschappelijke processen, de fysieke omgeving, het gezin waarin ze opgroeien hebben invloed op de gezondheid en het welzijn van de jongeren. En al die factoren interacteren met elkaar. Dat intrigeert mij enorm.”

Stevens is al geruime tijd aan de Universiteit Utrecht verbonden. “Sterker nog: ik heb hier Algemene Sociale Wetenschappen (ASW), de voorloper van Interdisciplinaire Sociale Wetenschap (ISW), gestudeerd. Volgens mij ben ik de eerste hoogleraar ISW die hier als ASW-student begon. En mijn interesse is altijd dezelfde gebleven: maatschappelijke vraagstukken vanuit verschillende perspectieven bestuderen.”

Gonneke Stevens
Gonneke Stevens (Foto: Bas van Hattum)

Volop in media

De afgelopen jaren heeft Stevens zich toegelegd op verschillende onderzoeksprojecten. Een van de grootste is het HBSC-onderzoek waar ze in september dit jaar, als projectleider, volop mee in de media verscheen. “Dat onderzoek blijf ik natuurlijk leiden. Net als het project waarmee we de relatie tussen armoede en de mentale gezondheid van jongeren gaan onderzoeken, samen met de doelgroep en met professionals.”

Zin in, klaar voor

Verandert er eigenlijk wel iets in haar werk nu ze is aangesteld tot hoogleraar? “Ja, er verandert wel wat natuurlijk: ik ga me binnen ISW meer richten op het aansturen van collega’s. Ik zal dus meer met personeel bezig zijn en hoe zij prettig (samen) kunnen functioneren binnen ISW. En ik mag nu mede bepalen welke kant we met ISW op gaan. Ik heb daar heel veel zin in. Het is wat mij betreft ook het juiste moment: ik ben er klaar voor!”