portret van Gil Cavalcanti

Per 1 december is Gil Cavalcanti benoemd tot hoogleraar Generalized Complex Geometry and Mathematical Physics bij het Mathematisch Instituut. Gegeneraliseerde complexe meetkunde is onderdeel van differentiaalmeetkunde, en houdt verband met snaartheorie en mathematische fysica. Met deze benoeming versterkt de Universiteit Utrecht haar leidende positie in de fundamentele wiskunde binnen Nederland.

Het onderzoeksgebied Gegeneraliseerde complexe meetkunde richt zich op het verschaffen van geometrische methoden voor de snaartheorie, een onderzoeksgebied dat de theorieën van zwaartekracht en kwantummechanica wil verenigen. Het onderzoeksveld is geïnitieerd door prof. Nigel Hitchin, bij wie Cavalcanti in 2005 promoveerde. Cavalcanti is daarmee een van de eerste actieve onderzoekers op dit gebied, en heeft belangrijke bijdragen gedaan aan het vormgeven van het onderzoeksveld. Hij behaalde onder andere in 2007 een Veni-subsidie, gevolgd door een Vidi in 2011.

Onderwijs en publieke kennis

Naast onderzoek draagt deze leerstoel ook bij aan het versterken van de succesvolle dubbele bachelor en de masterprogramma’s Wiskunde en Natuurkunde van de Universiteit Utrecht, door de verbinding die de leerstoel maakt tussen wiskunde en (fundamentele) natuurkunde. Cavalcanti is sinds 2019 opleidingsdirecteur van de Master Mathematical Sciences en sinds 2021 voorzitter van het nationale MasterMath-programma, waarin alle Nederlandse wiskundedepartementen samenwerken aan een gezamenlijk Mastercurriculum.

Daarnaast heeft Cavalcanti ambities om bij te dragen aan het UU-brede Open Science-programma en dit ook binnen het Mathematisch Instituut verder uit te breiden. Een van zijn ideeën is bijvoorbeeld om opnames van online wiskunde-onderwijs te gebruiken om publieke kennis over wiskunde te bevorderen.

Gil Cavalcanti

Gil Cavalcanti studeerde aan de University of Campinas in Brazilië en promoveerde in 2005 in Oxford bij prof. Nigel Hitchin, de grondlegger van Generalized Complex Geometry. Na zijn promotie was Cavalcanti enkele jaren als Junior Research Fellow verbonden aan Oxford University. Sinds 2008 is hij werkzaam aan de Universiteit Utrecht, eerst als universitair docent en sinds 2012 als universitair hoofddocent.