GEO Docenten van het jaar: Brian Dermody en Marjolein Naudé
GEO

Brian Dermody (docent Sustainable Development) en Marjolein Naudé (docent Aardwetenschappen) zijn de gelukkige winnaars van de GEO Docentenprijzen 2024. Op donderdag 21 december ontvingen beiden deze prijs, bestaande uit een cheque van 1.500 euro, te besteden aan werk-gerelateerde zaken. Van de zeven docenten die zijn voorgedragen door onze studieverenigingen won Brian Dermody de GEO Docentenprijs 2024 en sleepte Marjolein Naudé de GEO Prijs Docenttalent 2024 in de wacht. Van harte gefeliciteerd!
De jury was onder de indruk van de voordrachten van docenten uit alle onderwijsinstituten. Het is heel inspirerend om inzicht te krijgen in de motivaties van genomineerde collega’s, hun initiatieven om onderwijs te blijven verbeteren én de waardering die ze daarvoor krijgen van studenten en collega’s.
Winnaar Docent-Talent van het jaar: Marjolein Naudé
Marjoleins enthousiasme, onuitputtelijke positieve energie en harde werkhouding maken haar een onmisbare toevoeging aan het docententeam van Aardwetenschappen. Zij is precies wat studenten nodig hebben om hen te motiveren. Ze heeft talent voor de omgang met mensen en is van nature een goede docent. Bij Marjolein kunnen studenten zichzelf zijn. Haar talent in de omgang zorgt ervoor dat studenten zich bij haar zowel op hun gemak als gehoord voelen.
Fragment juryrapport
Vanuit haar passie voor onderwijs laat Marjolein een grote betrokkenheid zien bij de studenten, vooral ook bij het thema inclusiviteit en diversiteit. Ze heeft samen met collega’s een training opgezet op het terrein van sociale veiligheid tijdens veldwerk. Een inclusieve onderwijsomgeving brengt gezonde, nieuwsgierige en empathische studenten voort, en we waarderen Marjoleins bijdrage aan een dergelijke omgeving. Haar studenten waarderen dit ook, want: ‘bij Marjolein kun je jezelf zijn’.
Naast haar taken binnen de opleiding is Marjolein ook betrokken bij de ‘Hoe?Zo! Show’, waarin ze jonge kinderen enthousiast maakt voor de wetenschap. Daarnaast heeft ze meegewerkt aan de ‘Geo Tour de France’ waarbij de geologische achtergrond van de gebieden waar de Tour de France doorheen gaat, wordt uitgelegd. Zo interesseert ze ook het grote publiek in kennis over het ontstaan van het landschap en de ondergrond.
Winnaar Docent van het Jaar: Brian Dermody
Met zijn buitengewone enthousiasme en vriendelijkheid verovert Brian collegezalen met zijn verhaal en inspireert hij een nieuwe generatie studenten op het gebied van duurzaamheid. Bovendien innoveert Brian in zijn onderwijs, zoals blijkt uit zijn gebruik van transdisciplinaire en game-gebaseerde lesmethoden. Om voortdurend zijn onderwijs te blijven verbeteren, is Brian daarnaast actief in een groot aantal initiatieven binnen en buiten de UU.
Fragment juryrapport
Volgens zijn studenten en collega's staat Brian open voor feedback. Hij luistert naar mensen als ze iets te zeggen hebben. Als "zorgzaam en toegewijd" wordt hij beschreven. Hij doet zijn uiterste best om een prettige omgeving te creëren voor alle collega-docenten die bij een cursus betrokken zijn. Studenten zien Brian als benaderbaar, aardig, begripvol en zeer enthousiast. Hij helpt ze na te denken over hun eigen rol en potentiële bijdrage als duurzaamheidsprofessionals na hun afstuderen en leert hen hoe ze effectief kunnen bijdragen aan positieve verandering in de echte wereld.
Als systeemdenker beseft Brian dat de grenzen van ons huidige onderwijssysteem niet noodzakelijkerwijs overlappen met een ideaal leersysteem. Op een innovatieve maar zorgzame manier pioniert hij met dit onderwijsideaal door bruggen te slaan naar belanghebbenden uit de praktijk en samen te werken met verschillende disciplines. Als faculteit zijn we blij om zo'n pionier aan boord te hebben.