Genomineerden ECHO Award 2021 Hema en Houda actief voor diversiteit

Masterstudent Geneeskunde Hema Venugopal en masterstudent Interculturele Communicatie Houda Al Kalaf zijn dit jaar de genomineerden van de Universiteit Utrecht voor de jaarlijkse ECHO Award. Op 7 oktober werden zij warm ontvangen door Diversity Dean Janneke Plantenga en de docenten die hen voorgedragen hadden.

genomineerden ECHO Award 2021, hun docenten, Diversity Dean en programmamanager EDI
Vooraan, met bloemen, Hema Venugopal en Houda Al Kalaf. Achter Gisela van den Velden, Brigitte Prieshof, Janneke Plantenga en Jan ten Thije.

ECHO is een landelijk expertisecentrum voor diversiteitsbeleid in het hoger onderwijs. Het centrum reikt jaarlijks drie prijzen uit aan studenten met een niet-westerse achtergrond die zich op bijzondere wijze inspannen voor diversiteit en inclusie in de samenleving. Het doel is om positieve aandacht te genereren voor individuele successen van studenten uit de multiculturele samenleving. Naast bovengemiddelde studieresultaten onderscheiden de kandidaten zich door actieve maatschappelijke betrokkenheid en leiderschap.

Geneeskundestudent Hema Venugopal, voorgedragen door Berent Prakken, Gönül Dilaver en Gisela van der Velden, heeft een Indiase achtergrond. Naast haar hoge studieresultaten heeft Hema in zowel haar bachelor- als masterstudie deelgenomen aan het Honoursprogramma en een bestuurspositie gehad bij Avicenna. Ook is zij lid van de studentenraad van Geneeskunde. Vanuit deze functie heeft ze een studentenplatform voor Diversiteit & Inclusiviteit binnen de Faculteit Geneeskunde opgestart. Daarnaast zet ze zich in voor onderzoek en het vooruitbrengen van zorginnovaties, zoals het ontwikkelen van nieuw onderwijs voor het nieuwe masterprogramma Medical Humanities.

Houda Al Kalaf studeert Interculturele Communicatie. Zij is voorgedragen door professor Jan ten Thije. Houda, geboren in Syrië, is pas sinds drie jaar in Nederland en heeft een vluchtelingstatus verkregen. Ze heeft haar bachelordiploma aan de universiteit van Damascus behaald en is in Nederland verder gaan studeren. Houda is naast haar studie actief als vrijwilliger bij Unicef. Voorheen is ze actief geweest bij de Hoge Commissaris voor Vluchtelingen van de Verenigde Naties in Syrië. Haar ambitie is om bij te dragen aan sociale vernieuwing door bewustwording te creëren over de negatieve gevolgen van uitsluiting voor mensen en samenlevingen.

Tijdens een feestelijke lunch heeft Diversity Dean Janneke Plantenga een woord van waardering voor beide studenten uitgesproken.

De ECHO Awards 2021 worden uitgereikt op 7 december. In zowel 2018 als 2019 won een studente van de Universiteit Utrecht de WO Award.