Gemeenteraad besluit tot naamswijziging ‘De Uithof’ naar 'Utrecht Science Park’

Luchtfoto van Utrecht Science Park

Vandaag heeft de Utrechtse gemeenteraad besloten de buurtnaam ‘De Uithof’ officieel te wijzigen in ‘Utrecht Science Park’.

Grootste science park van Nederland

Het Utrecht Science Park is een van de meest competitieve regio’s van Europa en het grootse science park van Nederland. Deze naam past beter bij de (internationale) uitstraling van het gebied, maakt meteen duidelijk om welk type gebied het gaat en legt direct de link met de stad en regio Utrecht.

De Universiteit Utrecht, het Universitair Medisch Centrum Utrecht, het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie, het Hubrecht- en Westerdijk-instituut, het RIVM, de SSH en bedrijven zoals Danone Nutricia Research, Genmab, Merus en GenDX zijn verheugd met de doorvoering van de naamswijziging. Ook de Provincie Utrecht, de omliggende gemeentes De Bilt, Bunnik, Zeist, Houten en Nieuwegein, en de Economic Board Utrecht steunen de aanpassing van de buurtnaam.

“Samen met de gebiedspartners, omliggende gemeentes en de provincie zijn wij blij dat de gemeenteraad van Utrecht heeft besloten om de buurtnaam ‘De Uithof’ officieel te laten wijzigen in ‘Utrecht Science Park’. Met de naamswijziging wordt het Utrecht Science Park letterlijk en figuurlijk beter op de kaart gezet. We zijn blij met deze ondersteuning door de gemeenteraad. Hier werken instellingen en hoogwaardige bedrijven intensief samen om nieuwe oplossingen te vinden voor een gezonder en duurzamer leven,” aldus Jan Henk van der Velden, directeur- bestuurder van Stichting Utrecht Science Park.

Aanpassing buurtnaam

Na de inwerkingtreding van het raadsbesluit zal de naamswijziging worden doorgevoerd. De bewegwijzering naar het gebied zal door diverse gemeentes, de provincie en Rijkswaterstaat worden aangepast. Ook wordt de naamgeving van Ov-bestemmingen aangepast. De meeste gebiedspartners gebruiken de term ‘Utrecht Science Park’ al in hun communicatie richting studenten, medewerkers, patiënten en bezoekers van het gebied.

Ontwikkeling van het Utrecht Science Park

Op het Utrecht Science Park zijn de laatste jaren toonaangevende research- en developmentbedrijven en kennisinstellingen gevestigd, zoals Danone Nutricia Research en het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. Vooral het laatste decennium is het Utrecht Science Park uitgegroeid tot een gebied waar onderwijs en wetenschap samen optrekken met topzorg en hoogwaardige bedrijven. Kennisinstellingen, onderzoeksinstituten, gezondheidszorg en research- en developmentbedrijven werken er intensief samen om nieuwe oplossingen te vinden voor een langer en gezonder leven, nu en in de toekomst. Door deze ontwikkelingen is het gebied het hart geworden van een van de meest competitieve regio’s van Europa en is het nu het grootste Science Park van Nederland.

Naam ‘De Uithof’ blijft verbonden aan het gebied

De gebiedspartners staan positief tegenover de ingediende motie om de naam ‘Uithof’ op enigerlei wijze te laten terugkomen in het gebied van het Utrecht Science Park. In overleg met de gebiedspartners zal gekeken worden op welke wijze dit op een passende wijze gerealiseerd kan worden.