Gastcolleges van UU-docenten op het Leidsche Rijn College en het Amadeus Lyceum

Dinsdagochtend 15 november 2016 verzamelden ongeveer 200 leerlingen uit 4 en 5 vwo zich in het theater van het Amadeus Lyceum in Leidsche Rijn. Op het Leidsche Rijn College (LRC) deden 250 leerlingen op dat moment hetzelfde in de aula daar. De reden? Daar werd het startsein gegeven voor een Rectors League: gastcolleges van docenten van de Universiteit Utrecht.

Bijna elke maand bezoeken we met een groep van ongeveer zes docenten van onze universiteit een middelbare school. Daar verzorgen we voor een groep van gemiddeld 125 leerlingen twee achtereenvolgende gastcolleges over uiteenlopende onderwerpen. Op 15 november ging het anders: er waren 450 leerlingen en 13 wetenschappers bij betrokken.

Samenwerking tussen LRC en Amadeus Lyceum

Het LRC en Amadeus Lyceum kozen er bewust voor om samen de Rectors League te organiseren: op deze manier konden de leerlingen twee colleges kiezen uit maar liefst 13 verschillende studies en onderwerpen. Daar zit altijd wel iets bij wat goed aansluit bij hun interesses.

“Alle leerlingen mochten zelf weten op welke locatie ze de twee colleges volgden. Dat hoefde dus niet op de eigen school te zijn. Sommige leerlingen van het LRC volgden bijvoorbeeld twee colleges op het Amadeus Lyceum, en er waren leerlingen die tijdens de pauze naar de andere school fietsten voor hun tweede college”, licht Mirjam Hage-Droppers, decaan op het LRC, toe.

De colleges

Samen met Mirjam en haar collegadecaan Linda Kruythoff van het Amadeus Lyceum werkten we een gevarieerd programma uit. De leerlingen kozen twee colleges uit de 13 mogelijkheden die er waren, waaronder:

• Zal de Waddenzee verdrinken als de zeespiegel verder stijgt? (door geowetenschapper dr. Maarten van der Vegt)
  • De bewegende wereld binnen onze cellen (door celbiologe prof. dr. Anna Akhmanova)
  • Hoe kun je scholen verantwoording laten afleggen voor het overheidsgeld dat ze krijgen om hun onderwijs vorm te geven? (door bestuur- en organisatiewetenschapper Sebastiaan Steenman MSc)

Naast twaalf colleges voor groepen van 20 tot 30 leerlingen organiseerden we – voor het eerst – een hoorcollege waar ongeveer 75 leerlingen aan deelnamen. Psycholoog dr. Ignace Hooge verzorgde voor deze groep een college over de waarneming van visuele informatie.

Loopbaanoriëntatie

“Wij zetten de Rectors League in om leerlingen te helpen een keuze te maken voor een vervolgstudie. Ze krijgen niet alleen inhoudelijk meer zicht op bepaalde studies, ze krijgen ook een indruk hoe het wetenschappelijk onderwijs werkt ”, aldus Linda.

Uit de evaluatie die leerlingen hebben ingevuld aan het eind van de ochtend blijkt dat leerlingen vinden dat ze veel nieuwe kennis hebben opgedaan tijdens de ochtend. Ook geven ze aan dat de Rectors League ze helpt bij het oriënteren voor een vervolgopleiding. Andere activiteiten die ze nuttig vinden in het oriëntatieproces zijn vooral een dagje meelopen bij een opleiding, en het bezoeken van een open dag.

Over de leerlingen

Scholen die deelnemen aan een Rectors League beslissen zelf voor welke leerlingen ze dit doen. Aan het begin van het schooljaar kiezen scholen er vaak voor om leerlingen uit 5 en 6 vwo te laten deelnemen aan de Rectors League. Later in het jaar verschuift dit vaak naar voornamelijk 5 vwo, aangevuld met 4 vwo.

Het LRC en Amadeus Lyceum kozen bewust voor leerlingen uit 4 en 5 vwo. Linda: “Dit jaar hadden we die groep uitgenodigd om deel te nemen. Een volgende keer kiezen we waarschijnlijk alleen voor vwo 5, dan sluit de ontwikkelingsfase waar ze in zitten beter aan.” Mirjam vult aan: “Tegelijkertijd zie ik ook de waarde wel voor een leerling in 4 vwo, die op deze wijze geprikkeld kan worden bij het opstarten van het studiekeuzeproces”.

Een terugblik

We kijken terug op een geslaagde ochtend. Beide scholen hadden de organisatie zeer goed voor elkaar. Zeker met zoveel leerlingen is dat een nauwkeurige en tijdsintensieve klus. Dan is het uiteraard mooi om te zien dat de leerlingen de ochtend weten te waarderen.

Interesse?

Jaarlijks organiseert het Scholennetwerk 11 Rectors Leagues. Het lopende schooljaar is volgeboekt. Hebt u interesse in een Rectors League op uw school in 2017-2018? Neem dan contact met ons op.

Janneke Hartemink – coördinator Scholennetwerk (scholennetwerk@uu.nl, 030 253 1301 / 3224)