Gabi Kaffka wint prijs voor beste paper

Gabi Kaffka (Utrecht University School of Economics) heeft de Best Empirical Paper Award gewonnen van de Academy of Management. Ze won de prijs in de divisie Ondernemerschap.

Gabi Kaffka

Kaffka schreef samen met co-auteurs Raja Singaram (DePaul University, Chicago) en Jeroen Kraaijenbrink (Universiteit van Amsterdam) over de manier waarop stakeholders startende ondernemers beïnvloeden met negatieve feedback. De ontwikkeling van een ‘ondernemersgeest’ is gebaseerd op een doorlopend proces van (opnieuw) betekenisgeven, dat wordt getriggerd door feedbackmechanismen. Negatieve feedback creëert betekenisleegte door de huidige opvattingen van een individu te verstoren.

Gedurende een jaar volgden de onderzoekers dertig ondernemers die bezig waren een nieuwe onderneming te starten. Om de invloed van cruciale stakeholders op hun denken te analyseren werd een dataset gecreëerd met wekelijkse dagboekaantekeningen. Uit de analyse van ruim zevenduizend aantekeningen kwamen 115 gevallen van negatieve feedback naar voren. “We laten hiermee zien hoe negatieve feedback van specifieke stakeholders startende ondernemers helpt tot nieuwe inzichten te komen via drie mogelijke mechanismen: bevragen, herformuleren of bijsturen,” aldus Kaffka.

Gabi Kaffka
Utrecht University School of Economics

De paper levert een belangrijke bijdrage aan het fundament van de ondernemerscognitie op microniveau, door op empirische wijze te laten zien dat de ontwikkeling van een ondernemersgeest een sociale aangelegenheid is. Kaffka: “Met ons onderzoek schijnen we nieuw licht op ondernemerskansen die ontwikkeld worden in samenspraak met stakeholders in de beginfase van een nieuwe onderneming. Ik ben erg blij met de waardering vanuit ‘mijn’ onderzoeksveld en het geeft me motivatie om dit verder te onderzoeken.”

De prijs wordt uitgereikt tijdens de jaarlijkse Academy of Management conferentie in augustus, die dit jaar online zal plaatsvinden.