Computer vision herkent bestuurders met telefoon in de hand

Flitscamera’s voor bellen achter het stuur gebaseerd op Utrechts onderzoek

De politie gaat definitief het flitsen van bellers en appers achter het stuur invoeren. De pilot voor de techniek is ontwikkeld met de Universiteit Utrecht. Informatica-onderzoeker Ronald Poppe was begeleider van het project.

Na jaren van daling stijgt sinds een aantal jaar het aantal ongelukken in het verkeer. Deze trend wordt deels toegeschreven aan het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur. Het is verboden om de telefoon in de hand te houden tijdens het besturen van een auto, maar het handhaven van dit verbod is tijdrovend. Nu moet een bestuurder nog door een politieagent betrapt en staande gehouden worden. In de praktijk betekent dit dat er per uur maar enkele overtreders bekeurd kunnen worden. De pakkans is daardoor laag.

Technische oplossing

De politie wilde die pakkans verhogen, en was geïnteresseerd in de mogelijkheden van computer vision: de automatische analyse van beelden door computers. Begin 2018 startte Informaticastudent Jannes Elings met zijn afstudeerproject bij de politie. Doel was het ontwikkelen van een methode om automatisch uit camerabeelden te kunnen vaststellen of een bestuurder bezig is met een telefoon. “Een uitdagende taak,” vertelt begeleider Ronald Poppe, “vooral omdat mensen op heel verschillende manieren in de auto zitten. We zagen mensen die telefoons op schoot hielden, maar mensen bleken ook allerlei voorwerpen in hun hand of tegen hun oor aan te houden.”

Twee bestuurders met telefoon in de hand (foto: Politie)

Uiteindelijk is voor een oplossing gekozen om verschillende belangrijke onderdelen in het beeld te herkennen: het hoofd en de handen van de bestuurder, carkit en de telefoon. Daarvoor is gebruik gemaakt van deep learning, een vorm van computer vision waarbij complexe modellen geleerd worden uit grote hoeveelheden data. Door slim te kijken hoe telefoon, handen en hoofd zich ten opzichte van elkaar in het beeld bevinden, kan onderscheid gemaakt worden tussen veilig en onveilig rijgedrag. Met een test is aangetoond dat de aanpak weinig overtreders mist en niet al te vaak alarm slaat bij veilig rijgedrag. Daarbij bleek ook dat de kwaliteit van de methode nog omhoog kon door de computer meer voorbeelden voor te schotelen.

Laatste horde

Inmiddels is dat precies wat de politie heeft gedaan. Het initiële prototype is doorontwikkeld en is nu klaar voor gebruik. De laatste horde voor ingebruikname is de wetgeving, want die schrijft nog steeds voor dat een bestuurder staande moet worden gehouden. Zodra dat rond is, kunnen de Nederlandse wegen weer een stukje veiliger gemaakt worden.