Financiering voor twee publiek-private LIFT-projecten

Twee bèta-onderzoekers ontvangen financiering voor projecten vanuit het ENW PPS-fonds. Wouter Swiersta en Bert Weckhuysen zijn ieder hoofdaanvrager van een zogeheten LIFT-project.

In totaal gaan in 2020 veertien projecten van start met onderzoek dat impact heeft op het bedrijfsleven. Het Launchpad for Innovative Future Technology (LIFT) is bedoeld voor publiek-private samenwerking tussen tenminste één bedrijf en tenminste één kennisinstelling. In totaal is er circa 4 miljoen euro beschikbaar vanuit het ENW PPS-fonds. De Universiteit Utrecht kreeg financiering voor twee projecten toegekend.

In de volgende twee projecten zijn Utrechtse onderzoekers hoofaanvrager:

In dit onderzoek zullen we bewijzen dat de 'smart contracts' van de Cardano blockchain op de juiste manier vertaald worden naar executeerbare code

Een certificerende vertaler voor slimme contracten
Wouter Swierstra is hoofdaanvrager en leidt een consortium van de Universiteit Utrecht en IOHK

'Smart contracts' is een verzamelnaam voor de code die uitgevoerd wordt op een blockchain. Met behulp van smart contracts kunnen bindende afspraken worden gemaakt, zonder tussenkomst van een notaris, een bank of een andere derde partij. Door de sterke cryptografische garanties, echter, kan zo’n smart contract niet worden aangepast als het eenmaal door de deelnemers ondertekend is. Daarom is het enorm belangrijk dat zo’n smart contract correct is en correct uitgevoerd wordt. In dit onderzoek, zullen we bewijzen dat de smart contracts van de Cardano blockchain op de juiste manier vertaald worden naar executeerbare code, die vervolgens dan op de blockchain kan worden bijgeschreven. Sterker nog, we zullen elk smart contract voorzien van een formeel bewijs—door de computer geverifieerd—dat de code uitgevoerd op de blockchain zich hetzelfde gedraagt als het bijbehorende smart contract.

Autokatalysatoren voor personen- en vrachtvervoer efficiënter maken door bij lage reactietemperatuur koolstofmonoxide uit uitlaatgassen te verwijderen

Een snuifje promotor bij een katalysator doet wonderen
Hoofdaanvrager Bert Weckhuysen is hoofdaanvrager en leidt een consortium van de Universiteit Utrecht, Umicore AG & Co. KG

Autokatalysatoren voor personen- en vrachtvervoer kunnen efficiënter worden wanneer ze in staat zijn om bij lage reactietemperatuur koolstofmonoxide uit uitlaatgassen te verwijderen. Katalytische experimenten tonen aan dat met behulp van welbepaalde promotoren het edelmetaal platina hyperactief wordt voor de oxidatie van koolstofmonoxide. Dit onderzoeksproject probeert met behulp van geavanceerde karakteriseringsmethoden, uitgevoerd onder realistische werkingscondities, beter te begrijpen hoe deze promotoren precies deze klus kunnen klaren. De verworven fysisch-chemische inzichten en ontwikkelde spectroscopische methodes zijn generiek en daarom toepasbaar op tal van platinum-gebaseerde katalysatoren in de chemische industrie.