Financiering van onderzoek naar het vertrouwen in deskundigen die betrokken zijn bij sociale en politieke besluitvorming

EU Horizon 2020-subsidie voor José van Dijck

Prof. dr. Jose van Dijck. Foto: Ed van Rijswijk
Prof. dr. Jose van Dijck. Foto: Ed van Rijswijk

Welke rol spelen digitale media en nieuwe communicatietechnologieën in het vertrouwen van het publiek in deskundigen? En wat is de impact hiervan? Dat zijn de centrale vragen in een nieuw Europees onderzoeksproject waar prof. dr. José van Dijck (universiteitshoogleraar media en de digitale samenleving) vanuit de Universiteit Utrecht bij betrokken is. Het onderzoek maakt onderdeel uit van een groter Europees onderzoeksproject (Horizon 2020) genaamd Policy, Expertise, and Trust in Action (PEriTiA).

In grote publieke debatten zoals over klimaatverandering en vaccinatie zien we steeds meer twijfels over de autoriteit van deskundigen en wetenschappers. In hoeverre spelen sociale media en internetbronnen een rol bij het zaaien van twijfels over de betrouwbaarheid van wetenschappelijke bronnen en boodschappen? En wat betekent dat voor het vertrouwen van de samenleving in (reguliere) media en (wetenschappelijke) expertise?

Vertrouwen in deskundigen

PEriTiA zal in februari 2020 van start gaan en zal filosofen, sociale en natuurwetenschappers, beleidsdeskundigen, ethici, psychologen, mediaspecialisten en maatschappelijke organisaties samenbrengen om het vertrouwen in en de betrouwbaarheid van beleidsgerelateerde expertise te onderzoeken.

Goed bestuur

PERiTiA zal multidisciplinair onderzoek uitvoeren om inzicht te krijgen in de factoren die bijdragen tot het vergroten of verminderen van het vertrouwen in deskundigen die betrokken zijn bij de sociale en politieke besluitvorming. Aangezien vertrouwen in deskundigen en deskundige adviesorganen een fundamentele voorwaarde is voor goed bestuur, zal het project bijdragen tot het verbeteren van de vertrouwensbenadering voor duurzaam en legitiem bestuur.

Partners

Het internationale consortium bestaat uit 11 instellingen:

  • University College Dublin (Ireland), project leader

  • Alle Europese Academies, ALLEA (Nederland/Duitsland)

  • University of Oslo (Noorwegen)

  • Institut Jean Nicod, Ecole normale supérieure (ENS) and the Ecole des hautes études en sciences sociales (EHESS) (Frankrijk)

  • Vita-Salute San Raffaele University (Italie)

  • American University of Armenia’s Acopian Center for the Environment (Armenie)

  • Sense about Science (GB)

  • King’s College London (GB)

  • Polish Academy of Sciences (Polen)

  • Utrecht University (Nederland)

  • Strane Innovation (Frankrijk)