Femke Broere krijgt nieuwe leerstoel Translationele Immunologie

Het College van Bestuur heeft Femke Broere per 1 februari benoemd tot hoogleraar Translationele Immunologie bij de departementen Infectieziekten & Immunologie (I&I) en Geneeskunde van Gezelschapsdieren van de faculteit Diergeneeskunde. Haar onderzoek zal zich vooral richten op chronische ontstekingsziekten.

Femke Broere

Het immuunsysteem speelt een belangrijke rol bij de handhaving van het zelfregulerend vermogen (homeostase) van levende organismen. Cellen van het (adaptieve) immuunsysteem moeten ziekteverwekkers en andere indringers buiten de deur houden en chronische ontstekingen voorkomen. Toch vormen chronische ontstekingsziekten een steeds groter probleem, zowel bij mensen als bij dieren.

Inzicht in ontstekingsreacties

“Het is van groot belang dat we meer inzicht krijgen in de achterliggende mechanismen van ontstekingsreacties”, zegt Femke Broere. “Neem auto-immuunziekten, zoals gewrichtsontsteking of artritis. Die komen in de westerse wereld steeds meer voor, zo’n 1% van de wereldbevolking heeft er last van. Bij oudere gezelschapsdieren zien we een vergelijkbare aandoening. Ook atopische dermatitis, een allergische ontstekingsreactie van de huid, is inmiddels een bekend probleem bij 10 tot 15% van de honden. Bij deze aandoeningen wordt het immuunsysteem op de verkeerde manier geactiveerd. We weten nog niet goed hoe dit komt. Dat willen we gaan uitzoeken.”

Verbinding fundamenteel en klinisch onderzoek

De leerstoel Translationele Immunologie past binnen drie van de onderzoeksthema’s binnen de faculteit Diergeneeskunde: One Health, One Medicine en Veterinary Biomedicine. De focus zal liggen op de verbinding van fundamenteel en klinisch onderzoek voor verschillende (dier)soorten en disciplines en de klinische toepassing van nieuwe therapieën die het zelfregulerend vermogen van het immuunsysteem herstellen.

“Het mooiste van de benoeming vind ik de interactie tussen de departementen binnen de faculteit en de link tussen het preklinische en klinische onderzoek”, zegt Broere. “Juist samen denk ik dat we verder kunnen komen in de toekomst met onderzoek van het immuunsysteem.”

Femke Broere (1976) studeerde medische biologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2017 behaalde zij haar master Diergeneeskunde aan de Universiteit Utrecht. Zij promoveerde in 2004 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op onderzoek naar regulerende T-cellen bij orale tolerantie. Sindsdien werkt zij als onderzoeker bij de onderzoeksgroep Chronic Inflammatory diseases van de faculteit Diergeneeskunde. Sinds 2013 is zij lid van de KNMvD. Broere is ook lid van de Nederlandse Vereniging voor Immunologie (NVvI) en het Veterinary Immunology Teaching Network.