Faculteit Diergeneeskunde schaft kunstkoe Henryetta aan: goed voor dierenwelzijn en onderwijs

Een student Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht oefent met de kunstkoe Henryetta

Het practicum Kunstmatige Inseminatie bij koeien is een onderdeel van het masterprogramma Landbouwhuisdieren en Veterinaire Volksgezondheid. Na ‘droog oefenen’ op een plastic cervix en slachthuismateriaal mogen studenten daarna twee keer een levende koe insemineren. Met de aanschaf van kunstkoe ‘Henryetta’ hoeven studenten nog maar één keer met een levende koe te oefenen.

Voor dit practicum is dit dus een reductie van 50% in het proefdiergebruik. Deze kunstkoe zorgt naast een groter onderwijsrendement voor studenten ook voor een verbetering van dierenwelzijn van de onderwijskoeien. Studenten kunnen nu immers eerst oefenen met Henryetta alvorens ze met echte koeien aan de slag gaan. ‘Henryetta’ kan ook bij andere practica ingezet worden. Dit past in het streven van de Universiteit Utrecht naar vervanging, vermindering en verfijning van de dierproef (3 V’s). Docent Joyce Parlevliet is blij met de aanschaf van de kunstkoe: “Door de aanschaf van de kunstkoe Henryetta kan de werkelijkheid heel goed benaderd worden.”