19 januari 2018

Ewout van der Knaap in Trouw: Geef meer ruimte aan literatuur in taalonderwijs

© iStockphoto.com
© iStockphoto.com

Geef meer ruimte aan literatuur in taalonderwijs. De motivatie van leerlingen neemt toe als ze vaker in de klas vrij lezen, zegt dr. Ewout van der Knaap (Duitse taal en cultuur) in Trouw (19 januari).

Knaap reageert op het recent uitgekomen rapport Belevingsonderzoek Duits 2017 van het Duitsland Instituut. Volgens het rapport zijn leerlingen over het algemeen positiever over het schoolvak Duits en over de eigen docent dan in 2010.

Volgens Van der Knaap staat de Nederlandse reputatie van meertalig land onder druk. Leerlingen kiezen niet graag Duits of Frans en het profiel Cultuur en Maatschappij is minder in trek. Knaap: “Als bijna 60 procent van de bovenbouwleerlingen geen Duitse schrijver weet te noemen, is dat alarmerend voor de kennissamenleving. Literatuurgeschiedenis is gemarginaliseerd in het vreemdetalenonderwijs.”  

Literatuur is essentieel voor talige, interculturele, morele, esthetische en intellectuele vorming.
Dr. Ewout van der Knaap
Dr. Ewout van der Knaap
Hoofddocent Duitse literatuur aan de ­Universiteit Utrecht

Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht onder 219 leraren Duits blijkt dat ze snakken naar uitgewerkt lesmateriaal en meer tijd voor literatuurlessen. De Utrechtse promovenda Elisabeth Lehrner toonde aan dat derdeklassers die hun leesvaardigheid Duits met allerlei literaire vormen ontwikkelen taalvaardiger worden dan leerlingen met het standaardprogramma.

Van der Knaap stelt dat er mogelijkheden zijn om meer lestijd voor literatuur te creëren door literaire teksten ook aan taalvaardigheidsopdrachten te koppelen.