Even over Morgen: waardevolle gesprekken tussen onderzoekers en bezoekers in Utrechtse wijkbibliotheken

Begin oktober is het lustrumproject Even Over Morgen van start gegaan in Utrechtse wijkbibliotheken. Wetenschappelijk onderzoek start met nieuwsgierigheid en vragen. Daarom gaan onderzoekers van de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht deze maand in gesprek met mensen van alle achtergronden en leeftijden. Samen bedenken ze een vraag voor de wetenschap. Misschien wel een vraag die de wereld gaat veranderen.

Host Lucas Keijning verwelkomt de zevenjarige Edo
Host Lucas Keijning ontvangt de zevenjarige Edo in bibliotheek Hoograven

Inmiddels zijn er al veel waardevolle gesprekken gevoerd met bezoekers en tal van vragen opgehaald. De zevenjarige Edo kwam samen met zijn oma speciaal naar de bibliotheek in Hoograven om met een onderzoeker te praten. Hij is benieuwd hoe water ontstaat en wat eigenlijk de sterkste kracht op aarde is. In Bibliotheek Neude deelden Herman en zijn vrouw hun zorgen over de gevolgen van digitale communicatiemiddelen op de ontwikkeling van kinderen. De zusjes Tirza en Loes hebben klasgenoten met dyslexie en vragen zich af of er betere hulpmiddelen kunnen worden gemaakt. En Otto sprak met een onderzoeker over de manier waarop wetenschap kan bijdragen aan het daadwerkelijk aanpakken van klimaatproblemen.

Onderzoeker Ties Fakkel in gesprek in bibliotheek Hoograven
Ties Fakkel in gesprek in bibliotheek Hoograven

De diepte in

De gesprekken leveren persoonlijke en bijzondere momenten op, bezoekers geven aan hoe fijn ze het vinden dat er met aandacht naar ze wordt geluisterd. Ook voor de onderzoekers zijn de gesprekken verrijkend. Ties Fakkel, promovendus bij faculteit Sociale Wetenschappen: “De mogelijkheden om als onderzoeker in contact te komen met mensen uit de samenleving zijn enigszins beperkt. Even over Morgen biedt een hele laagdrempelige manier voor mensen uit de samenleving, maar dus ook voor onderzoekers, om na te denken over welke vragen daadwerkelijk spelen in het dagelijks leven in Utrecht. Je kunt natuurlijk ook best een keer iemand spreken tijdens het sporten of op een feestje, maar de opzet van Even over Morgen biedt juist ook mogelijkheden om een beetje de diepte in te duiken. Als je zoals ik de hele dag achter je computer zit te lezen en te schrijven, dan zijn dit soort momenten zeer waardevol.”

Utrechtse Wetenschapsagenda

De onderzoekers zijn op zoek naar vragen die kunnen leiden tot nieuw onderzoek of een verrassende wending in bestaand onderzoek. Deze vragen maken kans om te worden opgenomen in de Utrechtse Wetenschapsagenda. Dat is een lijst met onderwerpen waar de onderzoekers aan (gaan) werken.

Waar en wanneer?

Wat houdt jou bezig? Waar ben jij nieuwsgierig naar en waar verbaas je je over? Tot en met eind oktober kun je op diverse data nog persoonlijk in gesprek gaan met één van onze onderzoekers. Zien we je in de bibliotheek? Je kunt je vraag ook online stellen.

Meer weten?

Lees meer over de Utrechtse Wetenschapsagenda en 385 jaar wetenschap in Utrecht.

Twee gesprekken in bibliotheek Hoograven
Gesprekken in bibliotheek Hoograven