Europadeskundige Mathieu Segers wint UU Publiprijs 2014

Dina Siegel, Mathieu Segers (winnaar UU Publiprijs 2014) en Bas van Bavel; foto: UU/Hans van Leeuwen

Historicus dr. Mathieu Segers, universitair docent Internationale betrekkingen, heeft de UU Publiprijs 2014 gewonnen. Hij ontving de prijs uit handen van rector Bert van der Zwaan op 6 januari tijdens de nieuwjaarsreceptie van het college van bestuur. Segers kreeg de prijs vanwege zijn veelvuldige persuitingen over Europa.

Bijdragen aan historisch besef

Volgens de jury staat Segers met zijn mediaoptredens midden in het debat en levert hij hoogst relevante uitleg en to the point commentaar. “De media komen steeds weer bij hem terug, ook al beweegt hij zich in een arena waar het erg druk is en velen hun zegje willen doen. Impliciet spreekt uit zijn mediabijdragen het belang dat hij hecht aan en zijn waardering voor een goed ontwikkeld historisch besef.” De laureaat deed in de pers opzienbarende uitspraken over kwesties als de invoering van de euro, de Europese integratie, de houding van Europa ten opzichte van Moskou en de veiligheid binnen Europa.

Genomineerden

Naast Segers waren ook collega historicus prof. dr. Bas van Bavel (Economische geschiedenis) en prof. dr. Dina Siegel (Criminologie) genomineerd. Van Bavel bracht in de media met name het thema ‘vermogensongelijkheid’ over het voetlicht. Siegel wees op het gevaar van rondtrekkende, goed getrainde bendes uit Oost en Centraal Europa.

Over de UU Publiprijs

De UU Publiprijs bestaat uit een budget voor het maken van een video over het onderzoek van de winnende wetenschapper. Met de UU Publiprijs wil de universiteit Utrechtse wetenschappers stimuleren om publiciteit te genereren voor hun onderzoek en om deel te nemen aan het maatschappelijk debat. De jury bestond dit jaar uit: