Eugène van Erven en Helena Houvenaghel benoemd tot hoogleraar

De faculteit Geesteswetenschappen benoemt per 1 juli 2015 twee nieuwe hoogleraren: Eugène van Erven wordt hoogleraar Performance, Media & the City; Helena Houvenaghel wordt hoogleraar Spaanse letterkunde en cultuur.

Prof. dr. Eugène van Erven

Eugène van Erven is al sinds 2006 werkzaam aan de Universiteit Utrecht, als hoofddocent theaterwetenschap bij het departement Media- en Cultuurwetenschappen. Hij promoveerde in 1985 in vergelijkende literatuurwetenschap aan Vanderbilt University (VS) en werkte sindsdien onder meer bij Victoria University (Wellington, Nieuw-Zeeland), het Instituto Pedagogico Arubano (Aruba) en het University College Utrecht. Als expert op het gebied van community arts is hij onder andere actief als artistiek leider van het International Community Arts Festival in Rotterdam.

Prof. dr. Eugenia Houvenaghel
Prof. dr. Eugenia Helena Houvenaghel

Eugenia Helena Houvenaghel werkte de afgelopen 10 jaar als onderzoeksprofessor Spaanstalige Letterkunde aan de Universiteit Gent en spitste haar onderzoek toe op de interculturele wisselwerkingen tussen Europa, Spanje en Latijns-Amerika. Ze promoveerde in 2001 op de rol van de klassiek Griekse erfenis bij de hybride identiteitsvorming van Alfonso Reyes, Latijns-Amerikaanse balling in Europa. Met een post-doctorale beurs van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen  (2001-2004) onderzocht ze de transformatie van Europese mythes in Latijns-Amerikaanse contexten en doceerde ze Spaanstalige Letterkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen (2002-2005). Haar recente onderzoeksprojecten behandelen de herwerking van Europese mythes in hedendaagse Spaanstalige letterkunde, de hybride identiteitsvorming bij Spaanse ballingen in Mexico en de interculturele vormen van expressie bij Latijns-Amerikaanse migranten in de Verenigde Staten.