26 maart 2018

Escape Room Challenge

Donderdag 15 en vrijdag 16 maart namen negentien bachelorstudenten van wiskunde, natuurkunde, biologie, informatica, game technology en kunstmatige intelligentie deel aan de Escape Room Challenge, die georganiseerd werd door het Werfkracht programma. Zowel teams, losse individuen als duo’s meldden zich voor het ontwerpen van een Science Escape Room voor derdeklassers uit het VO.

Als opwarmer startten wij in gemengde teams in de vier Escape Rooms van Escaping. We wisten allemaal in recordtijd te ontsnappen, de stemming was gezet en de uitdaging lag klaar. De inspiratiesessie onder begeleiding van escaperoomontwikkelaar Marc, leverde donderdagavond de verhaallijn waar we de volgende dag mee aan de slag gingen: Een vraag uit de verre toekomst om een ramp in de nabije toekomst te verijdelen.

Vrijdag vanaf 9.00 uur zijn de studenten met hun team bezig geweest met de ontwikkeling van een onderdeel van de Escape Room. Het was bijzonder te zien hoe in de loop van de dag de groepsband ontstond. Het was niet meer zo belangrijk wie won, als er maar een goede Escape Room kwam. Vragen als: Hoe zit dit? Wat is het bèta-element? Wat weten leerlingen daarover en hoe kun je dat gebruiken? Tot slot pasten de teams hun puzzels (met behulp van bakkersgist, een sterrenkijker, een mammoetkies, een gloeilamp en een Arduino) aan elkaar en zorgden ervoor dat de jury haar ogen uitkeek.

Om 17.00 uur koos de jury, bestaande uit collega’s van het Freudenthal Instituut, Marc de escaperoomontwikkelaar en drie leerlingen uit 5vwo, de winnaar. De uiteindelijke Escape Room is veelbelovend, de ambitie is om hem te gaan uitwerken zodat hij echt in het voortgezet onderwijs kan worden gebruikt.