Erik van Sebille treedt toe tot De Jonge Akademie

Erik van Sebille

Erik van Sebille (Natuurkunde) is gevraagd om toe te treden tot De Jonge Akademie, een zelfstandig KNAW-platform van jonge topwetenschappers met visie op wetenschap en wetenschapsbeleid. Naast Van Sebille zijn dit jaar nog negen jonge onderzoekers toegetreden. Om voor het lidmaatschap van De Jonge Akademie in aanmerking te komen, moet een jonge onderzoeker zich nadrukkelijk wetenschappelijk hebben onderscheiden. Daarnaast is een brede belangstelling voor wetenschap, voor de rol van wetenschap in de samenleving en voor wetenschapsbeleid van essentieel belang.

Erik van Sebille

Oceanograaf Erik van Sebille doet onderzoek naar dingen die in oceanen drijven: plastic, maar ook bacteriën, vissen en larven. In 2016 ontving hij een ERC Starting Grant van 1,5 miljoen euro om te onderzoeken hoe plastic beweegt in de oceaan. Van Sebille studeerde en promoveerde aan de Universiteit Utrecht, en werkte daarna als Postdoc in Miami, als Lecturer/Fellow in Sydney en als Lecturer aan Imperial College London. Sinds voorjaar 2017 is hij Universitair Hoofddocent bij de Universiteit Utrecht.

De Jonge Akademie

De Jonge Akademie heeft vijftig leden, die elk voor vijf jaar benoemd worden. Ieder jaar worden tien nieuwe leden benoemd, die op dat moment minder dan tien jaar geleden zijn gepromoveerd. De Jonge Akademie bestaat uit topwetenschappers uit alle wetenschappelijke disciplines die werkzaam zijn aan een Nederlandse universiteit of onderzoeksinstituut. De onderzoekers richten zich binnen de Akademie op één of meer thema’s: interdisciplinariteit binnen de wetenschap, wetenschapsbeleid, wetenschap en maatschappij en internationalisering.