Eredoctoraat voor Hugo Tempelman

De Universiteit Utrecht reikt dit jaar tijdens de Opening Academisch Jaar op 6 september drie eredoctoraten uit. Een van de eredoctoraten is voor arts Hugo Tempelman. Tempelman was van 2007 tot 2012 gastdocent in Education and Health Care in Resource Poor Settings aan de Universiteit Utrecht. In die rol begeleidde hij masterstudenten van de faculteit Sociale Wetenschappen.

Op het platteland van wat tegenwoordig de armste provincie van Zuid-Afrika is, Limpopo, bouwde Hugo Tempelman 26 jaar geleden met eigen handen een kleine polikliniek voor de behandeling en preventie van infectie met hiv. In de daaropvolgende jaren heeft Tempelman deze eerste polikliniek uitgebouwd tot een bijzondere en vooraanstaande NGO die, met het Zulu-woord voor olifant, Ndlovu is genoemd.

Gevestigde naam

Ndlovu is als NGO en hiv-kliniek inmiddels een gevestigde naam, zowel nationaal als internationaal. De kliniek beschikt over een eigen apotheek, een laboratorium en een röntgenvoorziening. Aan scholen wordt tandheelkundige hulp geboden via een volledig uitgeruste tandartsbus.

Medewerkers van de kliniek bezorgen wekelijks voedselpakketten aan 2500 arme gezinnen.

Voedselpakketten

Uiteraard heeft op dit moment de diagnostiek en behandeling van Covid-19 alle aandacht. Het laboratorium van Ndlovu is als één van de weinige in het gebied gecertificeerd voor het uitvoeren van Covid-19-diagnostiek met moderne PCR-methoden. Omdat veel inwoners door de coronapandemie niet aan voedsel kunnen komen, bezorgen medewerkers van de kliniek wekelijks ook voedselpakketten aan 2500 arme gezinnen. Tempelman zet zich actief in om meer aandacht te krijgen voor de gebrekkige gezondheidszorg in de landelijke gebieden van Afrika. Zo staat Afrika achter in de rij voor een coronavaccin, iets waar Tempelman, zowel in de media als in de politiek, zijn onvrede en zorg over uitspreekt.

Bijdragen aan een betere wereld

Rector Magnificus Henk Kummeling is trots dat Hugo Tempelman dit jaar het eredoctoraat ontvangt. “Als Universiteit Utrecht zijn we steeds op zoek hoe we kunnen bijdragen aan een betere wereld, hoe we de brug slaan tussen nieuwe wetenschappelijke inzichten en maatschappelijke impact. Hugo Tempelman is een bron van inspiratie in deze. Hij past zijn expertise toe om anderen te helpen. De data die in de kliniek wordt gegenereerd, is dan weer basis voor nieuwe wetenschappelijke publicaties waaraan hijzelf ook meewerkt. Dit eredoctoraat voor maatschappelijke verdiensten komt hem zeer toe.”

Naast Hugo Tempelman ontvangen ook Carlota Perez en Alcinda Honwana een eredoctoraat.

Curriculum vitae Hugo Tempelman in een notendop
Tempelman was van 2007 tot 2012 gastdocent in Education and Health Care in Resource Poor Settings aan de Universiteit Utrecht. Hij begeleidde in die rol masterstudenten van de faculteit Sociale Wetenschappen en creëerde promotieonderzoek voor het UMC Utrecht. In 2015 kreeg de samenwerking van Ndlovu met de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht vaste vorm door de oprichting van het Ndlovu Research Consortium, waaraan ook het Wits Reproductive Health and HIV Institute van de Universiteit van de Witwatersrand (Wits) in Johannesburg deelneemt. Via deze samenwerking hebben nu al 250 studenten onderzoek kunnen doen in - en naar - de Ndlovu-kliniek. Tempelman is in 2007 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau en in 2009 ontving hij de prestigieuze Martin Buber plaquette.