Snelle switch naar digitaal onderwijs

En de E.colibacterie-sleutelhanger gaat naar…

Docent Marjolein Haagsman maakte een educatieve videoclip

Docent Marjolein Haagsman geeft in blok 3 het vak Biotechnologie en Maatschappij aan 130 eerstejaars biologiestudenten. Een groot deel van het keuzevak speelt zich digitaal af. Na het ingaan van de coronamaatregelen breidde Haagsman dit deel vrij eenvoudig uit. Met de juiste tools lijkt een educatieve videoclip zo gemaakt.

Tijdwinst

Online lesgeven is niet nieuw voor Haagsman. Haar colleges bijvoorbeeld, knipt ze het liefst op in korte kennisclips. Elk onderwerp wordt een afzonderlijke video van maximaal acht minuten. “Deze methode heeft mijn voorkeur, omdat studenten op hun eigen tempo door de stof kunnen gaan”, vertelt Haagsman. “Daarnaast merk ik dat ikzelf veel compacter ben in de manier waarop ik mijn verhaal vertel. Ik win er dus tijd mee, als ik achteraf tenminste niet te veel ga zitten editen.”

Meteen naar huis

Toch was het ingaan van de thuiswerkmaatregelen ook voor Haagsman even schakelen. Gedurende de laatste weken van het vak werken haar studenten in groepjes aan een opdracht voor een echt bedrijf. Die opdrachten lichtte Haagsman normaal gesproken toe in een college.

“Maar toen we op die vrijdag te horen kregen dat het onderwijs op afstand moest gaan plaatsvinden, ben ik meteen naar huis gegaan en heb ik daar ook een filmpje van gemaakt. Dat kon ik de maandag erop direct gebruiken. ”

Handige tools

Videoclips opnemen doet Haagsman het liefst met Camtasia en Scalable Learning (zie Interactieve clips). Het zijn tools waarmee je heel gemakkelijk audio, beeld en slides kunt combineren. Of kennisclips kunt verrijken met vragen voor studenten. Met Scalable Learning kun je zelfs zien welke studenten een videoclip wel of niet hebben gezien, omdat ze moeten inloggen met hun Solis-ID. Helaas stopt het bedrijf achter Scalable Learning dit jaar met het aanbieden van deze tool, maar Haagsman gaat sowieso op zoek naar een alternatief met vergelijkbare functies.

Digitale prijsuitreiking

Toen het USP nog voor iedereen toegankelijk was, werkten Haagsmans studenten aan de opdracht ‘Maak je eigen bacterie’. Het was een theoretische opdracht, dus de studenten konden ondanks de coronamaatregelen gewoon doorwerken. Maar voor de prijsuitreiking moest wel een alternatief worden bedacht. Ook die goot Haagsman in de vorm van een korte video. De prijs, een E.colibacterie-sleutelhanger, stuurt ze op via de post.