EMBO postdoctorale fellowship voor Sjors van der Horst

Sjors van der Horst van de onderzoeksgroep Moleculaire Plantenfysiologie heeft een prestigieuze EMBO postdoctorale fellowship ontvangen. Hiermee kan hij twee jaar lang onderzoek doen in het lab van Prof. Julia Bailey-Serres bij de Universiteit van Californië (UCR), USA. Het Bailey-Serres Lab doet vooraanstaand onderzoek aan zowel RNA-biologie in planten als abiotische stress, gericht op overstroming geïnduceerde (hypoxia) stress. Bailey-Serres is tevens profileringshoogleraar bij het departement Biologie van de Universiteit Utrecht.

Op UCR zal Van der Horst zijn expertise op het gebied van mRNA-translatie, die hij heeft opgedaan tijdens zijn promotieonderzoek, combineren met recente bevindingen van het Bailey-Serres Lab over een hypoxia-gevoelig gen betrokken bij mRNA-afbraak. Van der Horst zal een nieuwe techniek (disome sequencing) gebruiken om te onderzoeken wanneer en hoe ribosomen vastlopen tijdens mRNA-translatie en dit vergelijken met mRNA-afbraak en tolerantie voor overstromingen.