Elise van Nederveen Meerkerk ontvangt 2 miljoen euro voor onderzoek naar wereldwijde verplaatsing van de textielindustrie

Kinderarbeid in de kledingindustrie (1909) ). Bron: Wikimedia Commons/Lewis Hine

De European Research Council (ERC) heeft een Consolidator grant van 2 miljoen euro toegekend aan prof. dr. Elise van Nederveen Meerkerk (Economische en Sociale Geschiedenis).

In het project, Race to the bottom? zal Van Nederveen Meerkerk de komende 5 jaar met een team onderzoek doen naar de rol van de arbeid en consumptie van huishoudens in de wereldwijde verplaatsing van de textielindustrie sinds circa 1750. Haar team zal een grote hoeveelheid kwantitatieve en kwalitatieve data, zoals loonreeksen, handelsstatistieken, huishoudbudgetten, etnografische studies, bedrijfsarchieven, verzamelen, samenbrengen en analyseren.

Alle informatie is beschikbaar in het Engels.