Eiwit remt groei van levertumoren

Leverkanker is een van de dodelijkste vormen van kanker, waaraan wereldwijd zo’n 700.000 mensen per jaar overlijden. Deze kankervorm – hepatocellulair carcinoom (HCC) – is uitermate moeilijk te behandelen en de onderliggende mechanismes zijn nog niet bekend. Onderzoekers van de Universiteit Utrecht (faculteit Diergeneeskunde) hebben een eiwit (E2F7) ontdekt dat de groei van levertumoren bij muizen remt. Een eerste, maar belangrijke stap om een nieuwe therapiestrategie te ontwikkelen voor patiënten met leverkanker. Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Hepatology.

Macroscopisch en microscopisch beeld van een (muizen)levertumor
Microscopisch (links) en macroscopisch (rechts) beeld van leverkanker in muizen. De pijlen (rechts) en de stippellijnen (links) wijzen tumorknobbeltjes aan in de lever.

Kanker is een ziekte die zich kenmerkt door ongebreidelde celgroei. Om deze celgroei onder controle te houden, zijn er eiwitten die de celgroei kunnen remmen en eiwitten die de celgroei bevorderen, vergelijkbaar met een rempedaal en gaspedaal in de auto. Het probleem bij kanker is dat de balans tussen die pedalen is verstoord, waardoor cellen zich snel en ongecontroleerd kunnen gaan vermenigvuldigen.

Groei levertumoren remmen

Tijdens een studie in het lab met genetisch aangepaste (transgene) muizen ontdekten Eva Moreno en Bart Westendorp in het kankeronderzoeksteam van prof. dr. Alain de Bruin een belangrijk rempedaal: het eiwit E2F7. Als dat eiwit wordt ‘aangezet’, remt het de groei van de levertumor bij muizen. Of dit ook bij andere vormen van kanker werkt, moet nog verder worden onderzocht. Maar de studie is een eerste, belangrijke stap om een nieuwe behandeling te ontwikkelen voor patiënten met leverkanker, constateert De Bruin. “Ons onderzoek toont aan dat E2F7 de celdeling van levertumoren kan remmen en dat normale levercellen niet werden aangetast door het aanzetten van E2F7. Wat een veelbelovende toekomstige behandeling zou kunnen zijn, is geneesmiddelen te ontwikkelen die de activiteit van E2F7 versterken, of de afbraak ervan bij patiënten met leverkanker blokkeren. Maar zover is het nog lang niet, er is nog een lange weg te gaan.”