Eerste promotie in Nederlandse Gebarentaal

Vaak in het Engels, of in het Nederlands. Nooit geheel in Nederlandse Gebarentaal (NGT). Corrie Tijsseling verdedigt op 1 december haar proefschrift, in NGT. Een unicum. “Ik ben niet de eerste dove die gaat promoveren, maar wel de eerste bij wie de voertaal bij de promotieplechtigheid de NGT is”, aldus de promovenda.

Tijsseling, sinds haar jonge jaren doof en afkomstig uit een dove familie, heeft voor haar proefschrift onderzoek gedaan naar de totstandkoming van het dovenonderwijs in Nederland. De promovenda is tweetalig: ze beheerst zowel het gesproken Nederlands als de NGT. Haar wens om de gehele plechtigheid in NGT te doen, bleek geen probleem. “De Universiteit Utrecht stond daar volledig voor open; mijn promotor spoorde mij juist aan om de verdediging in NGT te doen.”

School, waar?

De titel van haar proefschrift “School, waar?” verwijst naar de vraag die doven elkaar bij kennismaking geregeld stelden. Het instituut waar dovenonderwijs is genoten, had namelijk een bepalende rol in het leven van oud-leerlingen, en daarmee op de structuur van de dovengemeenschap.
In haar proefschrift pleit Tijsseling ervoor om gebarentaal niet langer als instrument te zien om tot gesproken taal te komen. “NGT is een volwaardige, zelfstandige taal. Het zou bijvoorbeeld een keuzevak voor niet-doven kunnen zijn op middelbare scholen.”

Belangstelling

De belangstelling voor haar verdediging op 1 december is groot. Zeker ook vanuit de dovengemeenschap. Tijsseling: “Dat is logisch: mijn promotie-onderwerp heeft direct betrekking op hen.” Daartoe is er een tweede zaal beschikbaar gesteld in het Academiegebouw. Met een videoverbinding kunnen geïnteresseerden zien hoe Tijsseling in de senaatszaal de vertaalde vragen van haar opponenten in NGT beantwoordt. “Er zijn meerdere tolken bij de plechtigheid aanwezig. Niet alleen wordt het gesprokene naar NGT vertaald, en andersom. Ook typen schrijftolken alle communicatie uit, waarna het op beeldschermen verschijnt. Op die manier kan iedereen, ook de dove aanwezigen die de NGT niet (genoeg) beheersen, de bijeenkomst volgen.”

Interviewverzoeken kunnen worden ingediend bij de persvoorlichting.