Een nieuw bibliotheeksysteem, wat merkt u ervan?

Sinds 20 april maakt de universiteitsbibliotheek gebruik van een nieuw bibliotheeksysteem. Het belangrijkste gevolg van dit nieuwe systeem voor u als gebruiker is dat u op een andere manier bibliotheekmateriaal aanvraagt en verlengt. Sinds 2018 ontsluit de bibliotheek haar collectie in de wereldwijde catalogus WorldCat. Voortaan is WorldCat ook de plek waar u materiaal aanvraagt en verlengt, en waar u de status van het door u geleende materiaal kunt bekijken.
Deze pagina biedt een globaal overzicht van de veranderingen en wordt in de komende weken telkens bijgewerkt.

LET OP: door de huidige beperkte dienstverlening door de Corona-crisis zijn enkele van de veranderingen nog niet of beperkt zichtbaar. Kijk voor de meest recente informatie over de beperkte dienstverlening van de bibliotheek op onze homepage.

Wat is er nu anders?

  • Het aanvragen van boeken en het verlengen van de leentermijn gebeurt nu ook in WorldCat. U wordt voor deze acties niet meer doorgelinkt naar het ‘oude’ bibliotheeksysteem.
  • In WorldCat is het nu mogelijk om in te loggen als UU-gebruiker en kunnen uitleningen en reserveringen ingezien worden.
  • De beschikbaarheidsgegevens van onze fysieke collectie die getoond worden in WorldCat zien er anders uit dan voorheen.
  • Er zijn meer zoek- en filteropties in WorldCat beschikbaar gekomen voor zoekopdrachten. Dit komt doordat WorldCat het nieuwe bibliotheeksysteem (WMS) beter kan ‘lezen’ dan het oude (Aleph). Tip: gebruik Geavanceerd zoeken.
  • De oude Aleph catalogus is afgesloten, waardoor het niet meer mogelijk is om in deze oude zoekinterface naar materiaal te zoeken.

Vragen?

Heeft u vragen over deze veranderingen en wat ze voor u inhouden? Hieronder staan de veel gestelde vragen, welke we doorlopend bijwerken. Voor overige vragen kunt u een mail sturen naar bibliotheek@uu.nl of tijdens kantooruren bellen naar telefoonnummer: (030) 253 61 15.

FAQ