Een digitale ontmoetingsplek voor huisdiereigenaren

Vrienden Diergeneeskunde start tijdens coronacrisis online platform PetTails voor diereigenaren

Naast de zorg voor elkaar, verdienen ook onze dieren onze aandacht en zorg. In deze tijden van sociale isolatie willen we een plek bieden waar diereigenaren op een laagdrempelige manier in contact kunnen komen en vragen kunnen stellen rondom hun dier. Daarom is Vrienden Diergeneeskunde het gratis online platform PetTails gestart waar dierenliefhebbers belangrijke kennis vergaren op het gebied van diergedrag, diergezondheid en dierenwelzijn.

“Dankzij de steun en giften van dierenliefhebbers, organisaties en bedrijven, konden wij in de afgelopen jaren veel mooie projecten mogelijk maken die het welzijn en de gezondheid van dieren duurzaam verbeteren,” aldus Inga Wolframm van Vrienden Diergeneeskunde. “Maar nu, in deze roerige tijden, willen wij iets terug doen voor dierenliefhebbers. Met PetTails creëren wij een digitale ontmoetingsplek om diereigenaren te helpen om met elkaar in gesprek te komen, en natuurlijk vragen te stellen over hun dier aan de studenten en experts van de faculteit Diergeneeskunde.”

PetTails wordt gemodereerd door de master studenten Diergeneeskunde. De nieuwe generatie dierenartsen staat klaar om in contact te komen met, en te luisteren naar, diereneigenaren, en hun vragen te beantwoorden. Daarnaast kunnen huisdiereigenaren goed onderbouwde, toegankelijke artikelen lezen, video’s kijken en naar podcasts luisteren. Tijdens het vragenuurtje geven experts rechtstreeks antwoord op vragen vanuit de PetTails community.

Deze tijd van crisis en grote verandering van omstandigheden vraagt veel van mensen, maar ook van dieren. Dat geldt voor nu, maar ook voor het moment dat de huidige maatregelen veranderen of volledig ingetrokken worden: ook dan is er sprake van veranderende levensomstandigheden en moeten ook de dieren daaraan weer wennen. Juist nu is het belangrijk om bestaande kennis met elkaar te delen, en tegelijkertijd meer inzicht te generen in hoe dieren omgaan met veranderingen, zodat wij in de toekomst nog beter kunnen zorgen voor onze dieren.

Aanmelden voor de PetTails community kan op www.pettails.nl