Drie Utrechtse wetenschappers gekozen tot KNAW-lid

Eervolle benoeming voor het leven

Beatrice de Graaf, Erwin Bulte, en Frits Hilgen zijn gekozen als nieuwe leden van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Lidmaatschap van de KNAW is in Nederland een groot eerbetoon voor een wetenschappelijke carrière.

In totaal heeft de KNAW 26 nieuwe leden gekozen. Dat is inclusief een extra ronde voor vrouwelijke wetenschappers die de KNAW hield in het kader van het Westerdijkjaar, naar aanleiding van de benoeming van de eerste vrouwelijke hoogleraar van Nederland, precies honderd jaar geleden aan de Universiteit Utrecht.

Leden van de KNAW, vooraanstaande wetenschappers uit alle disciplines, worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties. De KNAW telt ruim vijfhonderd leden. Een lidmaatschap is voor het leven. Op donderdag 8 juni worden de nieuwe Akademieleden geïnstalleerd.

Beatrice de Graaf

Prof. dr. Beatrice de Graaf.
Prof. dr. Beatrice de Graaf. Foto van Ed van Rijswijk.

De Graaf (1976) is hoogleraar geschiedenis van de internationale betrekkingen. Ze doet onderzoek naar de geschiedenis van veiligheid en (contra)terrorisme vanaf de negentiende eeuw tot heden. Met een internationaal team onderzoekt ze het ontstaan en de effecten van Europese veiligheidsregimes in de negentiende eeuw.

Daarnaast bestudeert De Graaf hedendaagse vormen van radicalisering en duidt in de media de achtergronden van terrorisme en internationale spanningen. Ze is onder meer wetenschapscolumnist in de NRC, zit in de European Council on Foreign Relations, was lid van De Jonge Akademie en zat onder meer de Nationale Wetenschapsagenda voor.

Erwin Bulte

Prof. dr. Erwin Bulte.
Prof. dr. Erwin Bulte. Foto van Guy Ackermans.

Bulte (1968) is hoogleraar ontwikkelingseconomie in Utrecht en Wageningen. Hij doet met behulp van grootschalige experimenten in Afrika en Azië onderzoek naar de relatie tussen instituties en economische groei. Samen met zijn team onderzocht hij de relatie tussen geweld, altruïsme en economische groei in het door burgeroorlog geteisterde Burundi.

Op het platteland van Sierra Leone en Liberia heeft hij onderzoek gedaan naar de invloed van lokaal bestuur en corruptie op de effectiviteit van ontwikkelingshulp en investeringskeuzes van dorpelingen. Bulte is ook verbonden aan Oxford en Cambridge University, en aan de Consultative Group for International Agricultural Research (CGIAR).

Zowel Beatrice de Graaf als Erwin Bulte zijn Designated Chairs van het strategisch thema Institutions for Open Societies.

Frits Hilgen

Dr. Frits Hilgen.
Frits Hilgen tijdens veldwerk.

Hilgen (1957) is universitair hoofddocent (cyclo)stratigrafie. Hij is wereldleider in de ontwikkeling van een nieuwe geologische dateringsmethode. Hiervoor legt hij een verband tussen sedimentaire patronen in gesteente en astronomische veranderingen in de positie en stand van de aarde ten opzichte van de zon.

Deze zogeheten astronomische dateringsmethode wordt gezien als de meest nauwkeurige techniek om de absolute ouderdom van de geologische tijdschaal te bepalen. Frits Hilgen werkt nauw samen met andere onderzoekers die omkeringen in het aardmagneetveld (Fort Hoofddijk), radiometrische dateringsmethoden (Vrije Universiteit) en klimaatveranderingen (KNMI) bestuderen.

Rector Bert van der Zwaan zegt dat de Universiteit Utrecht trots op de uitverkiezing van de drie. “Ik feliciteer hen van harte. Het zijn topwetenschappers die elk op hun eigen terrein een hele belangrijke maatschappelijk bijdrage leveren. Mooi dat de KNAW dat onderstreept met deze eervolle verkiezing.”