Nieuws en Agenda

3 februari 2017

Toekenningen NWO-subsidie voor René van Roij, Laura Filion en Marjolein Dijkstra

Drie Utrechtse onderzoekers werken samen met India in ‘data-driven’ energieonderzoek

Drie van de vier toegekende NWO-projecten in het programma Data-driven science - computational and data sciences - for smart and sustainable energy research’ zijn projecten van de Universiteit Utrecht. In deze Indiaas-Nederlandse samenwerkingsprojecten gaan de onderzoekers computationele en datawetenschap inzetten voor duurzaam energieonderzoek. Natuurkundigen René van Roij, Laura Filion en Marjolein Dijkstra zijn de hoofdaanvragers van deze toegekende projecten.

prof. Roij Rene van
Prof.dr. René van Roij

Optimised energy harvest and storage using discrete electrolytes

Prof.dr. René van Roij (UU) en prof.dr. Balasubramanian Sundaram (Jawaharlal Nehru Centre for Advanced Scientific Research)

Ionische vloeistoffen (ionic liquids of IL's) hebben unieke materiaaleigenschappen die ze in theorie nog geschikter maken dan andere elektrolyten voor energieopslag in bijvoorbeeld zonnecellen. Helaas gaat de verhoogde energiedichtheid in IL's gepaard met een dramatisch lage vermogensdichtheid, die niet te verklaren is met bestaande theoretische modellen vanwege de complexe moleculaire samenstelling. De onderzoekers willen het gedrag van IL's beter begrijpen met een combinatie van theorie en verschillende molecular dynamics-simulaties waarbij ze gebruik maken van cloud computing.

Dr. Laura Filion, lid van de Utrecht Young Academy.
Dr. Laura Filion

Design and Synthesis of Novel Catalysts for Energy Applications via Nanoparticle Self-Assembly

Dr. Laura Filion (UU) en prof. Sudeep Punnathanam (Indian Institute of Science)

Dit project richt zich op katalytische materialen die van belang zijn voor technologische ontwikkelingen in onder andere fotovoltaïsche zonnecellen en brandstofcellen. De onderzoekers willen een systeem van metallische, gecoate nanodeeltjes ontwerpen en bestuderen hoe deze deeltjes zichzelf organiseren in open-rooster-structuren. Met behulp van computersimulaties hopen ze te komen tot ontwerpregels die duidelijk maken onder welke voorwaarden de gewenste open kristallen ontstaan en waarmee toekomstige experimentele verwezenlijking van nieuw katalytische materialen mogelijk wordt.

Marjolein Dijkstra
Prof.dr.ir. Marjolein Dijkstra

Design of novel nanophotonic and plasmonic structures for improved solar cells using reverse-engineering

Prof.dr.ir. Marjolein Dijkstra (UU) en prof.dr. Srikanth Sastry (Jawaharlal Nehru Centre for Advanced Scientific Research)

Met computersimulaties en optimalisatie-algoritmen willen de onderzoekers nieuwe fotonische en plasmonische structuren ontwerpen die de efficiëntie van dunne-film-zonnecellen kunnen verbeteren. Via reverse-engineering willen ze bouwstenen op nanoschaal maken die zichzelf organiseren tot kristallijne structuren met de gewenste fotonische en plasmonische eigenschappen. Met nieuwe algoritmes voor onder andere de vorm van de bouwstenen en de richting en selectiviteit van hun interacties, wordt de vorming van nano-gestructureerde materialen programmeerbaar.

Nieuws en Agenda