Creative studenten gezocht

Doe mee met de Camera Interactiva wedstrijd!

 

Heb je jezelf weleens afgevraagd hoe je (wetenschappelijke) kennis om kan zetten in creatieve visuele verhalen? Zou je dit willen leren met een interdisciplinair team van studenten van de kunstacademie en professionals uit de creatieve industrie? Dan ben je van harte uitgenodigd om mee te doen met Camera Interactiva – een 6 maanden durend intensief programma en competitie, ontwikkeld door het Centre for the Humanities in samenwerking met andere partners vanuit de Universiteit Utrecht (Descartes Centre en het Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek), de Hoge School voor de Kunsten Utrecht (HKU) en het Nederlands Film Festival (NFF). De aanmeldings deadline is nu uitgesteld tot 20 augustus 2015.

Over het project

Camera Interactiva is een interdisciplinaire creatieve wedstrijd voor jong talent uit de Creatieve Industrie, academie en kunstpraktijk. Het doel van deze wedstrijd is het creëren van kwalitatief hoogstaande beeldende verhalen die maatschappelijk relevante kwesties en kennis, binnen het thema van culturele burgerschap, vertalen naar een visueel narratief verbonden aan de stad Utrecht. Kennis over kunst, wetenschap, populaire cultuur en artistieke vaardigheden komen dan ook samen in deze competitie. Het doel van de competitie en de intensieve training is reflectie op, en praktisch omzetten van methodes van kennisproductie en technieken van digital storytelling, en de uitdagingen hiervan aan te gaan. Voor verdere informatie kun je het volledige ‘Call for Applications’ document downloaden via de onderstaande link.

Een unieke kans voor creative en intellectuele ontwikkeling 

Naast de mogelijkheid om tot 3000 euro aan subsidie te ontvangen voor de verdere ontwikkeling van je project, krijg je les van en ga je in gesprek met academici en experts op het gebied van digital storytelling. Dit alles krijgt vorm binnen een uitdagend programma dat speciaal ontworpen is om je nieuwe en verrassende inzichten te bieden.

Samenwerking 

Het gaat niet alleen over welke verhalen er vandaag, anno 2015, verteld worden, maar vooral ook om de manier waarop, door wie, en door middel van welke mediavormen? De training zorgt voor een verdieping van kennis over je gekozen onderwerp, met als doel het bieden van nieuwe en kritische invalshoeken en het verrijken van je expertise ten aanzien van relevante media platformen en digital storytelling. De teams zullen bestaan uit: een student van de  universiteit, een student uit de praktijk,  en een starter uit de creatieve industrie in Utrecht. Samen representeren zij de drie centrale elementen van het programma en de trainingsmaanden: kennis, de narratieve kern van je verhaal, en digitale verhalende technieken.

Het programma

  • Tijdens de eerste onderzoeksfase in september ontmoet je je team, begin je met het oriënteren op en onderzoeken  van je onderwerp en ontwikkel je een eerste concept van je idee, om zo een basis te creëren die je vervolgens in de intensieve trainingsweek verder zal ontwikkelen. 
  • De intensieve trainingsweek begint tijdens het Nederlands Film Festival eind september 2015, waar je deel kan nemen aan het professioneel programma in storytelling, world building en games.
  • In de week die volgt krijg je les van vooraanstaande sprekers, denkers en makers. Kunstenaars, academici, schrijvers, filmmakers en curatoren gaan gedurende 5 dagen met de deelnemers aan de slag over onderwerpen zoals: research, auteurschap, art activism en sociale praktijken, ervaring en impact.
  • In oktober en november ga je zelfstandig aan de slag met het verder ontwikkelen van je plan en werk je aan een prototype. Je hebt afspraken met de coaches en geeft een test pitch voor de groep als oefening voor de echte pitch. Tijdens deze final pitch in november maken de drie beste teams kans op prijzen tot 3000,- euro voor het verder ontwikkelen van hun plan.
  • Vanaf december werken de drie winnende teams verder aan de uitwerking van hun project, dat tijdens de Lustrum week van de Universiteit Utrecht in April 2016 vertoont zal worden.

Kan jij meedoen?

Het programma is open voor Universitaire studenten, media en kunst studenten en makers uit de creatieve industrie, We zoek naar studenten uit de gessteswetenschappen en natuurwetenschappen, als ook docenten, kunstenaars, producenten of curatoren die geïnteresseerd zijn in kunst als sociaal initiatief. Let erop dat elk aanmelding individueel beoordeeld zal worden. De teams worden door de selectiecommissie samengesteld, maar het is mogelijk om bij aanmelding een voorkeur aan te geven voor andere deelnemers. 

De aanmelding

Stuur een brief waarin je duidelijk omschrijft wie je bent, wat je interesse is om een project te doen op het gebied van burgerschap en het snijvlak van digital storytelling en de wetenschap, en waarom je aan dit programma mee wil doen. Voeg een CV toe van max. 1 pagina met links naar eerder werk (indien van toepassing). Stuur deze aanmelding vóór 31 juli naar het Centre for the Humanities