Dit zijn de nachtdieren in het USP

Nachtdieren in het Utrecht Science Park - das
Een das op het Utrecht Science Park

In het Utrecht Science Park (USP) is het streven om alleen dat te verlichten wat nodig is, wanneer het nodig is en met niet meer dan nodig is. Op het gebied van biodiversiteit draagt deze benadering ook bij aan de gezondheid van dieren en de kwaliteit van de natuur. En in het USP trekt dit ‘s nachts dieren aan die juist dan eropuit gaan. Ben jij benieuwd welke dieren dit zijn? Marijke van Kuijk, universitair docent Tropische Bosecologie van de vakgroep Ecologie & Biodiversiteit vertelt er meer over.

Samen met collega Merel Soons (hoogleraar Plantenverspreidingsecologie & Natuurbescherming), die zich inzet voor het behoud van biodiversiteit in Nederland en ook in het USP, heeft Marijke onderzocht welke dieren zoal ’s nachts in het USP aanwezig zijn. We willen weten welke dieren gebruikmaken van de aanwezige vegetatie in het USP, zodat we weten welke stukjes we moeten behouden en vergroten. We vermoeden dat het USP als een belangrijke verbinding fungeert tussen Amelisweerd en Landgoed Oostbroek, aldus Marijke.

We vermoeden dat het USP als een belangrijke verbinding fungeert tussen Amelisweerd en Landgoed Oostbroek.

Onderzoeksresultaten

Aan de hand van twaalf speciale wildcamera’s is hier beter zicht op gekomen. De camera’s reageren op beweging en zijn, uit het zicht van mensen, in bosjes geplaatst waar vermoedelijk dieren op afkomen. Dit keer zijn er onder meer reeën, vossen, steenmarters, buizerds, hazen en dassen aangetroffen, wat een positief teken is in de context van het gewenste biodiversiteitsherstel in het USP.

Bachelorstudenten die deelnemen aan het onderzoek, hangen elk voor- en najaar camera’s op en analyseren foto’s van het seizoen ervoor. Over een paar weken volgt er een rapport over dit voorjaar. Over eventuele trends kan in een later stadium dan ook pas meer worden gezegd. Wel blijkt dat geen van de gesignaleerde dieren echt in deze bosjes leeft, maar veelal op doortocht is naar een volgende bestemming. De vos komt steeds een half uur na de haas de camera voorbij. Hij is telkens net te laat.

Wat betekent dit voor het USP?

Ik denk dat veel mensen niet weten wat er zoal ’s nachts rondsluipt in het USP, in dat kleine beetje groen wat er is. Wat we als UU zouden moeten doen voor de wilde dieren, is zorgen voor voldoende groot groen op het USP, dus meer struikgewas en bomen. En zorgen dat er voldoende doorgangen zijn en dieren niet belemmerd worden door hekken. Laten we vooral dat proberen te behouden wat er is, maar liever zie ik meer en grotere stukken groot groen, aldus Marijke.

Aanvullende informatie

Meer weten over Biodiversiteit aan de Universiteit Utrecht? Kijk op de pagina Biodiversiteit voor meer informatie. Of neem contact op met Dorinne Raaimakers, Projectleider Biodiversiteit.

Utrecht Science Park een groene oase? Ze zijn misschien klein, maar er zijn meer natuurgebieden dan je denkt in het Utrecht Science Park. Je ontdekt ze in de Groene Wegwijzer van de Green Office.

Een vos, gezien dertig minuten na een haas