Diantha Vliet wint Emerging Scholars Competition in Black European Studies

Prijswinnaar Diantha Vries

Met een boekvoorstel gebaseerd op haar proefschrift over het discours van het Zwarte Pietendebat en de relatie tussen geheugen, natie en racisme in Nederland, heeft docent Diantha Vliet de Emerging Scholars Competition in Black European Studies gewonnen. Vliet zal haar onderzoek ‘Postcolonial Pete: Race, Media, and Memory in the Politics of Dutch Identity’ herschrijven tot een boek, dat wordt gepubliceerd als onderdeel van de Imagining Black Europe-serie van de internationale wetenschappelijk uitgever Peter Lang.

Blackness in Nederland

De prijzen in de Emerging Scholars Competition worden jaarlijks uitgereikt door de uitgeverij Peter Lang. Alle inzendingen worden streng beoordeeld door middel van peerreviews. “Ik denk dat het boek een historische contextualisering en media-analyse gaat bieden van de omstreden status van Blackness in Nederland”, schrijft een van de reviewers over het onderzoek van Vliet. “En dat tegelijkertijd ‘de strijd om Zwarte Piet’, opgevat als een strijd om ergens bij te horen, resoneert met de bredere Europese contexten en de wereldwijde impact van de Black Lives Matter-beweging”.

Actueel en relevant

“Het onderwerp is zeker actueel en relevant”, beaamt een van de andere juryleden. “Het [onderzoek] biedt een rijke en inzichtelijke discussie over het televisieprogramma Het Sinterklaasjournaal en diens rol bij het vormgeven van beelden en verhalen over Zwarte Piet”, vervolgt diegene, “evenals de algemene ambivalentie van de makers als het gaat om hun verantwoordelijkheden rondom het produceren van beelden van ras.”

Diantha Vliet

Diantha Vliet is als docent verbonden aan het departement Media- en Cultuurwetenschappen. Ze behaalde haar BA in Liberal Arts and Sciences aan de Universiteit Utrecht/University College Roosevelt (2011), haar MA in Film Studies aan Columbia University (2013) en haar PhD in Media and Communication aan Temple University (2020). Verder doet Vliet onderzoek naar de Afro-Nederlandse ervaring, objectiviteit in de journalistiek, digitality en de rol van de media bij het cultiveren van het collectieve geheugen.