“De verplichte rekentoets is een verwerpelijk middel”

Volgend schooljaar wordt in het voortgezet onderwijs en in het MBO de verplichte rekentoets ingevoerd. De rekentoets is voor iedere leerling en telt mee in de eindexamenuitslag. Hans van Luit, hoogleraar Dyscalculie aan de Universiteit Utrecht, is niet te spreken over deze verplichte toets: “Het is een volstrekt verwerpelijk middel van de overheid om rekenen in deze opleidingen op de kaart te krijgen.”

Als expert op het gebied van rekenstoornissen juicht Van Luit aandacht voor het verbeteren van de rekenvaardigheid van leerlingen toe. Maar met de toets slaat de overheid volgens de Utrechtse hoogleraar de plank mis. De inhoud van de toets doet geen recht aan wat aan rekenvaardigheid in vervolgopleidingen, en in het dagelijks leven, nodig is. “De toetsmakers hebben veel opgaven gemaakt die je in de praktijk nooit tegen zult komen. En doordat de opgaven zijn verpakt in een grote hoeveelheid taal, zijn de rekenopgaven gek genoeg alleen oplosbaar met de nodige vaardigheid in begrijpend lezen.”

Aantekening op diploma

Voor de zwakke rekenaars, en de leerlingen met dyscalculie, wordt een eenvoudige toets (de zogenaamde ER-variant) samengesteld. Bijkomstigheid: hiervan komt een aantekening op het diploma. Dat vindt Van Luit buitengewoon zorgelijk: “Hierdoor gaan vervolgopleidingen de ER-toets beschouwen als een indicator voor zwakke leerlingen. Zonder te weten wat zij wél kunnen, worden leerlingen met een dergelijke aantekening op voorhand geweerd door diverse MBO- en HBO-opleidingen.”

Kapitaalvernietiging

Ook stelt Van Luit dat dit overheidsbeleid tot enorme kapitaalvernietiging leidt: leerlingen krijgen eenvoudigweg geen diploma als de rekentoets niet met minimaal een 4½ wordt ‘gehaald’. “De politiek maakt zich wel druk om een leerling die blijft zitten, maar geen diploma halen na tenminste 12 jaar onderwijs is blijkbaar geen enkel probleem.” De berichten in de media dat de toets dit jaar iets beter is gemaakt dan vorig jaar, neemt niet weg dat nog steeds erg veel leerlingen de toets niet halen. Van Luit: “De situatie blijft hierdoor zeer kwalijk.”

In de media

Van Luit is herhaaldelijk aan het woord geweest in de media. Niet alleen om te reageren op de verplichte rekentoets, zoals bij het Jeugdjournaal en bij Hart van Nederland, ook om het begrip dyscalculie toe te lichten. Dat laatste gebeurde onlangs bijvoorbeeld bij het populaire kinderprogramma Klokhuis.