De Universiteit Utrecht introduceert de digitale collegekaart

Digitaal bewijs van inschrijving

Digitale collegekaart
De digitale collegekaart

Vanaf het nieuwe studiejaar 2017-2018 gaat de Universiteit Utrecht over op een digitale collegekaart die ook dient als bewijs van inschrijving. Het geplastificeerde, papieren bewijs van inschrijving verdwijnt hiermee.

Studenten vinden de digitale collegekaart in de speciale MyUU-app. Zo hebben ze vanaf september dit jaar altijd automatisch hun collegekaart en bewijs van inschrijving bij zich.

Waarom een digitale collegekaart?

Waarom introduceert de Universiteit Utrecht een digitale collegekaart? Het is een stuk duurzamer. Voor de student, voor de universiteit maar vooral voor het milieu. Het uitgeven van een papiervrije collegekaart past binnen de duurzame strategie van de universiteit. Daarnaast zijn er nog andere redenen waarom een digitale collegekaart past binnen de wereld van nu:

• studenten kunnen hun collegekaart of bewijs van inschrijving niet kwijtraken en deze kan niet gestolen worden;
  • de student heeft zijn inschrijfbewijs altijd bij de hand;
  • studenten krijgen de kaart sneller. Nadat een student zich inschrijft, is de collegekaart direct te zien in de MyUU-app. Voorheen was er een wachttijd van twee tot vier weken, voordat een student zijn collegekaart kreeg;
  • de student heeft nu alle belangrijke informatie, dus zijn rooster, cijfers én collegekaart op één plek;
  • het is innovatief en bespaart heel veel papier, dus duurzaam.

Studenten die bijvoorbeeld geen (geschikte) smartphone hebben, kunnen nog altijd een geprinte verklaring van inschrijving ontvangen.

De uitrol van verdere communicatie naar horeca, winkels en andere groepen in de regio gaat nu van start. Zij worden zo ook op de hoogte gebracht van deze nieuwe digitale collegekaart.