De strijd tegen muizen

Persbericht van de Universiteit Utrecht

Veel mensen hebben wel eens last van muizen in huis. Onderzoekers van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht kunnen deze muizen goed gebruiken. Met de muizen doen ze onderzoek naar antibioticaresistente bacteriën. Er is nu nog weinig bekend over welke bacteriën muizen bij zich dragen.

Daarnaast willen de onderzoekers meer weten over de mate waarin plaagdieren voorkomen in de Nederlandse huishoudens. En over de gevolgen van plaagdieren in en rond het huis. Zijn mensen bang om ziek te worden van plaagdieren? En is dat een reden om plaagdieren te bestrijden?

Sara Burt, docent en onderzoeker aan de faculteit Diergeneeskunde: “Wij zijn nu bezig met twee verschillende onderzoeken als het gaat om plaagdieren. Enerzijds dus de mate waarin plaagdieren voorkomen en anderzijds de antibioticaresistentie. Als muizen antibioticaresistente bacteriën bij zich dragen, verspreiden ze deze via hun uitwerpselen. Dit zou er aan kunnen bijdragen dat bacteriën bij dieren en mensen resistent worden voor bepaalde soorten antibiotica. Dit laatste onderzoek is onderdeel van een grotere studie, waar ook naar antibioticaresistente bacteriën op boerderijdieren wordt gekeken.”

De onderzoekers halen nu regelmatig muizen op bij bedrijven of huishoudens en zijn tot eind november op zoek naar mensen in de gemeente Utrecht die in huis muizen bestrijden met klemmen of een kat. “We komen de muizen dan ophalen, of ze kunnen worden afgeleverd”, aldus Burt. Muizen die zijn gedood met gif, zijn niet geschikt voor het onderzoek.

Dode muizen kun je voor je ze naar Diergeneeskunde brengt of voordat ze worden opgehaald, volgens Burt het beste in een plastic zak of in een bakje op een koele plek bewaren. De muizen mogen niet langer dan 24 uur dood zijn.

Om muizen in te leveren kan er contact worden opgenomen via huismuizen@uu.nl of s.a.burt@uu.nl.

De enquête over plaagdieren kan hier ingevuld worden.

Beide onderzoeken worden uitgevoerd door de divisie Veterinaire Volksgezondheid van het Institute for Risk Assessment Sciences.

Meer informatie: Josien Jacobs, afdeling Communicatie & Marketing faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht, (030) 253 4836, j.a.c.jacobs@uu.nl.