Dascha During over het sociale kredietsysteem in China

© iStockphoto.com/Spondylolithesis

Punten verdienen als je je voorbeeldig gedraagt, punten kwijtraken als je je ouders niet vaak genoeg bezoekt of kritiek hebt op de politiek. In China wordt er lokaal al geëxperimenteerd met een sociaal kredietsysteem wat het land in 2020 landelijk wil invoeren. Dr. Dascha During sprak met EenVandaag over het puntensysteem.

Volgens During, docent filosofie aan de Universiteit Utrecht wordt het voor Chinezen nog moeilijker om kritiek te uiten op de communistische partij. Critici kunnen bijvoorbeeld gestraft worden door hen reizen te verbieden of hun kinderen goede scholing te ontzeggen.

“De overheid zorgt ervoor dat je gewenst gedrag gaat vertonen zoals zij het wil. Dat is absoluut geen morele vooruitgang. Het model van het gewenste gedrag vertonen hebben we als eerst geprobeerd in de Sovjet Unie. We hebben gezien dat het geen impact heeft op het echte morele gedrag”, aldus de docent filosofie die zich als onderzoeker richt op de morele aspecten van de huidige politieke ontwikkelingen in China.

Dr. Dascha Düring

Dascha During is filosoof en tevens verbonden aan Institutions for Open Societies, een interdisciplinair onderzoeksgebied van de Universiteit Utrecht gericht op de ontwikkeling en uitbouw van gezonde open samenlevingen, waar dan ook ter wereld