Dan Hassler-Forest over misschien wel de beste Star Trek-aflevering ooit

Bron: Star Trek: Deep Space Nine/Paramount Television, via BBC

Star Trek-bedenker Gene Rodenberry geloofde al in de toegevoegde waarde van een diverse cast, en in de huidige series Star Trek: Picard en Star Trek: Discovery zijn er veel grote rollen voor acteurs van kleur. Toch kwamen de verhaallijnen in de eerste series niet altijd even goed los van de stereotypen van toen. Het grote keerpunt was de aflevering Far Beyond the Stars van Star Trek: Deep Space Nice, de vierde serie van de Star Trek-franchise, die voor het eerst werd uitgezonden op 9 februari 1998. Dan Hassler-Forest vertelt erover bij de BBC.

Naoorlogs New York

Door een combinatie van een aanhoudende oorlog en stress, lijdt commandant Sisko in Far Beyond the Stars aan hallucinaties. Sisko denkt dat hij Benny Russell is, een Afro-Amerikaanse sciencefictionschrijver die in 1953 in New York woont. Hij ervaart hoe het leven van zwarte Amerikanen in de naoorlogse Verenigde Staten, waar racistisch politiegeweld aan de orde van de dag was, eruitzag. “Far Beyond the Stars is een zeldzame aflevering,” zegt Hassler-Forest, “die zo meeslepend is omdat het gaat over de historische erfenis en complexiteit van de rassenpolitiek.”