Corona-antistoffen aangetroffen in moedermelk

Moedermelk wellicht bruikbaar als medicijn voor coronapatiënten

De moedermelk van vrouwen die COVID-19 hebben gehad, blijkt antistoffen tegen het coronavirus te bevatten. Dat blijkt uit onderzoek onder leiding van het Emma Kinderziekenhuis (Amsterdam UMC), waaraan ook Utrechtse onderzoekers meedoen. De onderzoekers hopen de moedermelk te kunnen gebruiken als medicijn voor kwetsbare coronapatiënten.

De Utrechtse onderzoekers analyseerden moedermelksamples van vrouwen die COVID-19 hebben gehad om te kijken hoeveel en welke antilichamen de melk bevat en hoe dat verandert tijdens de lactatieperiode. Daarbij troffen ze inderdaad vele corona-antilichamen aan in de moedermelk.

Professor Albert Heck of Utrecht University
Prof. Albert Heck

Antilichamen

“Het lichaam van de moeder maakt antistoffen die het coronavirus kunnen neutraliseren”, legt prof. Albert Heck uit. “Dat deze ook in moedermelk worden aangetroffen, is waarschijnlijk om zo ook de baby’s te beschermen tegen het virus. We vonden in die moedermelk zeer veel en zeer sterke antilichamen tegen COVID. Onze hypothese is dan nu ook dat die melk gebruikt zou kunnen worden om niet alleen de baby’s te beschermen, maar ook kwetsbare COVID-patiënten.”

IJsje

De onderzoekers hopen de melk als ijsjes te kunnen toedienen. Als een patiënt op zo’n ijsje zuigt, komen de antilichamen direct op de relevante plekken in de mond en neus, en kunnen ze de virusdeeltjes aldaar doden. Heck benadrukt: “Zo ver zijn we nog niet. Maar dit is wel waar we op hopen.”

Vrijwilligers

De onderzoekers bestudeerden de moedermelk van enkele tientallen ex-coronapatiënten die net moeder zijn geworden. De vrouwen hadden zich aangemeld als vrijwilliger naar aanleiding van een oproep op social media. Inmiddels hebben zich na een oproep bij Jinek duizenden nieuwe donormoeders gemeld.

Aanmelden voor het doneren van moedermelk kan bij covid.milk@amsterdamumc.nl.