Column over onderzoek Daria Boruta naar Poolse migranten in Limburg

Poolse seizoensarbeiders - omroepzeeland.nl

In Dagblad De Limburger van 14 december wijdde taalwetenschapper Leonie Cornips haar vaste column aan het onderzoek van Daria Boruta, alumna Interculturele communicatie aan de Universiteit Utrecht. Zij deed haar afstudeeronderzoek onder Poolse migranten die in de tuinbouw werken in Horst aan de Maas. Ze bestudeerde misverstanden die onbedoeld ontstaan tussen sprekers van verschillende talen en met verschillende culturele achtergrond. Cornips beschrijft in de column enkele van Boruta’s bevindingen.

Daria Boruta

Zo blijken de Polen het tijdens een gezamenlijke barbecue veel ongepaster te vinden dan Nederlanders om hun nationale volkslied te gaan zingen. Voor de Polen heeft het volkslied een formeler karakter dan in Nederland. In de supermarkt kijken de Poolse migranten de kassamedewerkers niet aan, omdat dat in hun opvattingen onbeleefd is. De Poolse kinderen die grotendeels in Horst aan de Maas zijn opgegroeid, beheersen het Nederlands beter dan het Pools.