Co-Teach Informatica: pilotperiode met succes afgerond

Evaluatie toont dat Co-Teach Informatica doeltreffend is in bieden van continuïteit van informatica-onderwijs

Het eindrapport van de evaluatie van Co-Teach Informatica is onlangs gepubliceerd. Co-Teach Informatica, een programma gerund vanuit het Freudenthal Instituut (penvoerder), is ontwikkeld als antwoord op het nijpende tekort aan informaticadocenten in het voortgezet onderwijs. Door middel van het innovatieve programma kunnen scholen zonder bevoegd informatica docent, toch het vak informatica aanbieden. Het programma heeft de afgelopen periode bewezen een waardevolle bijdrage te leveren aan het informatica-onderwijs en op innovatieve wijze een oplossing voor het lerarentekort te bieden.

Co-Teach Informatica

Co-Teach Informatica biedt scholen die geen vakdocent informatica (meer) hebben de mogelijkheid om toch het vak aan te bieden. Het programma heeft drie pijlers. Er is ten eerste een online leerlijn, die gemodereerd word door student-assistenten informatica. Tijdens het proces in de klas worden de leerlingen door een “anders-bevoegde” (dus geen informatica-) docent begeleid. Tenslotte krijgen leerlingen een reeks keuzeonderwerpen via gastlessen van IT-professionals uit het bedrijfsleven. Co-Teach Informatica zorgt ervoor dat vo-leerlingen de wereld van informatica op een innovatieve manier ervaren en digitale kennis en vaardigheden opdoen die voor iedere vervolgopleiding waardevol zijn. Want juist in onze steeds verder digitaliserend wereld zijn digitale skills en geletterdheid van onschatbare waarde. De afgelopen 4 jaar heeft de pilot fase van het programma gelopen op basis van een subsidie van het ministerie. In totaal hebben er 23 scholen deelgenomen aan de pilot en hebben er ruim 1800 leerlingen CTI lessen gevolgd.

Resultaten uit het evaluatierapport

Uit de evaluatie blijkt dat het programma doeltreffend is in het bieden van continuïteit in het informatica-onderwijs. Het rapport toont aan dat Co-Teach Informatica scholen in staat stelt om, ondanks het lerarentekort, dit belangrijke vak vorm te geven. Het programma heeft bijgedragen aan het mitigeren van de daling van het aantal scholen dat informatica-onderwijs aanbiedt.

Betrokkenen zijn overwegend positief over de inhoud van programma. Er zijn verbeteringen mogelijk in het lesmateriaal en het online platform. De evaluatie, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van OCW, wijst op enkele knelpunten; zoals uitdagingen bij de werving van scholen en gastdocenten en de organisatorische uitvoering. Een belangrijke conclusie is dat eigenaarschap binnen de school en een passende docent cruciaal zijn voor het succes van het programma.

Het volledige evaluatierapport bevat uitgebreide informatie over de onderzoeksaanpak, resultaten, geleerde lessen en aanbevelingen. De inzichten zijn niet alleen relevant voor informatica-onderwijs, maar ook voor andere tekortvakken in het onderwijs.Het rapport is hier te lezen.

Vervolgstappen

Na de succesvolle afronding van de pilotperiode bevindt Co-Teach Informatica zich momenteel in een tussenfase, deelnemende scholen continueren het programma. De volgende stappen voor het programma zullen worden gezet binnen de onderwijsregio’s. 

De pilot Co-Teach Informatica heeft een solide, veelbelovende basis gelegd en biedt een duidelijke richting voor verdere ontwikkeling. De pilotervaringen zullen worden overdragen aan de onderwijsregio’s waar regionale partijen samenwerken aan de aanpak van personeelstekorten in het onderwijs. Door de bestaande basis en verbeterpunten op regionaal samenwerkingsniveau aan te gaan pakken en in te passen, kan het concept verder worden verfijnd en geoptimaliseerd voor toekomstige implementatie.

Co-Teach Informatica wordt uitgevoerd door Universiteit Utrecht (penvoerder), Universiteit Twente en de TU Delft. CTI is een samenwerking tussen deze universiteiten, de VO-raad, NLdigital, SLO, Vakvereniging i&i en het bedrijfsleven. De pilot werd gesubsidieerd vanuit OCW en EZK. Meer informatie over het programma is te vinden op de website van Co-Teach Informatica.