Centre for the Humanities krijgt nieuwe visiting fellows en writer in residence

Yōko Tawada, Writer-in-Residence 2019. Bron: YouTube (still)

Het Centre for the Humanities (CfH) verwacht in 2019 vier nieuwe visiting fellows en een nieuwe writer in residence. Ook is het CfH lid geworden van Connekt.

Samenwerken

Het CfH is lid geworden van Connekt, een netwerk van organisaties (bedrijven, overheden, kennisinstellingen) dat zich bezig houdt met slimme, duurzame en sociale mobiliteit. Connekt verbindt meer dan 500 partners wereldwijd. Via dit netwerk beoogt het CfH, samen met het ICON, de geesteswetenschappelijke impact op dit terrein te bevorderen.

Academic Fellows

Het CfH verwacht in 2019 de volgende vier Visiting Fellows:

V.l.n.r.: Anirban Das, Nick Couldry, Keir Reeves en James Law

James Law (Newcastle University) is te gast bij departement Talen, Literatuur en Communicatie in de periode mei/juni. Hij is expert op het gebied van taalontwikkeling en taalontwikkelingsstoornissen bij kinderen. Zijn onderzoek is sterk verbonden met de klinische praktijk en het onderwijs.

Nick Couldry (London School of Economics) is te gast bij departement Media en Cultuurwetenschappen (specifiek bij de Utrecht Data School) in de maand juni. Couldry wordt erkend voor zijn invloedrijke en kritische werk over de effecten van dataficatie en zijn bezoek biedt de gelegenheid voor een vruchtbare uitwisseling over het uitvoeren van participatief ‘action research’.

Keir Reeves is te gast bij departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis in de maand september. Reeves bekleedt momenteel een onderzoeksstoel aan de Federation University Australia en is directeur van het Collaborative Research Centre in Australian History (CRCAH). Zijn eerdere belangrijkste onderwijs- en onderzoeksposities behelsden het wereldwijde culturele erfgoed, cultureel toerisme en de Australische geschiedenis

Anirban Das (Centre for Social Sciences Calcutta) is te gast bij het Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek (ICON) in de periode november/december. Hij is een expert op het gebied van postkolonialisme en postkoloniale debatten vanuit een Indiaas/Bengali perspectief en is een vooraanstaand deelnemer aan deze academische debatten, zowel in India als internationaal.

Writer-in-Residence

De Writer-in-Residence van 2019 is:

Yōko Tawada is een Japanse schrijfster die momenteel in Duitsland woont. Ze schrijft zowel in het Japans als in het Duits. Tawada won tal van literaire prijzen, waaronder de Izumi Kyokaprijs voor Literatuur, de Gunzoprijs voor nieuwe schrijvers, de Goethe-medaille, de Kleist Prize en de National Book Award.

In 2018 was schrijver, dichter, theatermaker en columnist Marjolijn van Heemstra de CfH Writer-in-Residence. Van Heemstra heeft een zestal succesvolle en inspirerende gastcolleges gegeven en twee publieksoptredens (Why Theatre?!, georganiseerd door Theatre Studies, en een debat over literatuur en politiek, georganiseerd door tijdschrift Vooys).