Call: subsidie voor ontwikkeling interdisciplinair onderwijs

De Universiteit Utrecht vindt het belangrijk dat iedere student zich in haar/zijn profileringsruimte verbreedt, over de grenzen van het eigen vakgebied heen leert kijken en leert samen te werken met mensen uit andere disciplines, zodat zij na hun studie in een multi- en interdisciplinaire omgeving kunnen werken.

In de UU-visie op de profileringsruimte is dan ook het streefcijfer geformuleerd dat in 2022 iedere bachelorstudent in de profileringsruimte tenminste één interdisciplinaire cursus kiest. Om dit te bereiken is het van belang dat studenten kunnen kiezen uit een breed aanbod aan interdisciplinair onderwijs.

Stimuleringsfonds Interdisciplinair Onderwijs

Om te zorgen voor een breed interdisciplinair cursusaanbod heeft het College van Bestuur dit jaar het ‘Stimuleringsfonds Interdisciplinair Onderwijs’ opgericht, met als doel in 2021 en 2022 de groei van het aantal interdisciplinaire cursussen te bevorderen. Het is de bedoeling dat deze cursussen binnen de strategische thema’s (en eventueel focusgebieden) vallen, omdat op deze manier kan worden voortgebouwd op de expertise die zij hebben op het gebied van interdisciplinair samenwerken en dit aansluit bij de wens om binnen de thema’s meer onderwijs te ontwikkelen.

Ben je docent en heb je een idee voor een interdisciplinaire cursus die binnen een strategisch thema valt? Dan kun je nu een subsidieaanvraag indienen om dit tot stand te brengen. In deze call wordt een brede definitie van interdisciplinair onderwijs gebruikt, waardoor voorstellen ingediend mogen worden voor cursussen waarin verschillende disciplines bij elkaar komen (interdisciplinair of multidisciplinair), het onderwijs  tot stand is gekomen door de inbreng van docenten uit verschillende disciplines, en de cursus toegankelijk is voor studenten van verschillende opleidingen.

Kijk onderaan deze pagina voor de criteria waar de aanvraag aan moet voldoen.

Voorstel indienen

Het voorstel heeft de lengte van maximaal 1 A4.

Zorg dat het in ieder geval de volgende vragen beantwoordt:

• Wie dienen het voorstel in? Welke faculteiten zijn betrokken?
  • Cursustitel en korte samenvatting inhoud cursus.
  • Hoe geeft het voorstel invulling aan de gestelde criteria?
  • Welk bedrag is nodig om deze cursus te ontwikkelen? Geef hier een korte toelichting bij.

NB: Het voorstel moet voor indiening voorgelegd zijn aan de vice-decanen onderwijs en onderwijsdirecteuren van de betrokken faculteiten/departementen.

De portefeuillehouders onderwijs van de strategische thema’s (zie criteria) dienen de voorstellen in voor maandag 19 oktober 12.00 uur, via CAT@uu.nl. Half november zal bekend worden gemaakt welke voorstellen door zijn naar de tweede ronde.

Selectie

De selectie vindt in twee rondes plaats: in de eerste ronde wordt gevraagd om een globale beschrijving, zodat gekeken kan worden of de aanvraag aan de eisen voldoet, in de tweede ronde zal een uitgewerkt voorstel beoordeeld worden. De rector en het hoofd onderwijsbeleid beoordelen de ingekomen voorstellen.

Criteria

1. Voorstellen (zowel voor bachelor- als mastercursussen) kunnen ingediend worden als:

• Het gaat om een inter-/multidisciplinaire cursus die ontwikkeld wordt door een gemengd docententeam (uit verschillende disciplines);
  • De cursus niet uit het Universitaire Verdeelmodel gefinancierd kan worden;
  • De cursus binnen een strategische thema of focusgebied valt. In het geval van een focusgebied moet duidelijk gemaakt worden hoe dit zich verhoudt tot een strategisch thema.

Daarnaast is het mogelijk om voorstellen in te dienen voor:

• Een bestaande cursus die met een gemengd docententeam omgevormd wordt tot een inter-/multidisciplinaire cursus;
  • Een interdisciplinaire cursus die als Onderwijs voor Professionals wordt ontwikkeld.

2. Het onderwijs dat binnen de cursus wordt gegeven is:

• Onderwijs waarbij verschillende disciplines bij elkaar komen. Dit kan interdisciplinair zijn, maar ook multidisciplinair;
  • Onderwijs dat tot stand is gekomen door de inbreng van docenten uit verschillende disciplines;
  • Onderwijs dat toegankelijk is voor studenten van verschillende opleidingen.

Daarnaast wordt aangemoedigd om binnen de cursus:

• Studenten te leren kennis uit verschillende vakgebieden te integreren, waarbij het analyseren en evalueren van disciplinaire inzichten (overeenkomsten en verschillen) en het samenbrengen hiervan, voorop staat;
  • Studenten kennis te laten maken met interdisciplinaire competenties, als: perspective taking, intellectual humility, tolerance of ambiguity and ability to deal with cognitive bias, cooperating in an interdisciplinary team/ shared leadership, formulating common ground, reflection.

3. De voorstellen worden in samenwerking met het team van een strategisch thema geschreven en via de portefeuillehouder onderwijs van het desbetreffende thema ingediend, dit zijn:

• Dynamics of Youth: Leoniek Wijngaards
  • Life Sciences: Berent Prakken
  • Institutions for Open Societies: Ted Sanders en Martha Frederiks

Het is niet mogelijk om voor het strategisch thema ‘Pathways to Sustainability’ voorstellen in te dienen, aangezien zij uit het stimuleringsfonds al een toekenning hebben ontvangen voor de ontwikkeling van een minor.

4. De cursus loopt minimaal 3 jaar en wordt in collegejaar 2021-2022 voor het eerst gegeven.

De portefeuillehouder onderwijs/ cursuscoördinator rapporteert na het eerste jaar beknopt aan de rector over hoe de cursus is verlopen; zaken als studentparticipatie, studenttevredenheid en de ervaringen van de docenten zullen hier onderdeel van uitmaken. Na drie jaar wordt de evaluatie herhaald.