Call for proposals: USO Onderwijsinnovatie 2025
De Universiteit Utrecht hecht grote waarde aan een toekomstbestendige onderwijscultuur, gericht op kwaliteit en innovatie. Interfacultaire projecten die het onderwijs vernieuwen en verbeteren worden jaarlijks mogelijk gemaakt door het Utrechts Stimuleringsfonds Onderwijsvernieuwing (USO).
USO Innovatieprojecten: Thema’s
Dit jaar zijn drie thema’s aangewezen waarbinnen projecten tot €250.000,- aangevraagd kunnen worden.
Voorwaarden
Deze interfacultaire USO-projecten met een maximale looptijd van 3 jaar hebben een faculteitsoverstijgend karakter en worden dus door meer dan één faculteit ingediend. We honoreren alleen projecten die niet door het primaire onderwijsproces bekostigd worden.
Procedure
Projecten worden uitgevoerd door consortia waarin docenten en anderen uit verschillende faculteiten samenwerken.
Docenten kunnen zich melden als consortiumlid. Als docenten al een idee hebben én projectleider zouden willen zijn, kunnen zij zich met een globaal idee aanmelden als consortiumleider. Een consortium co-leiderschap behoort ook tot de mogelijkheden.
We nodigen ook studenten uit om zich aan te melden met een projectidee. Zij kunnen hierbij consortiumleiders en -leden (docenten) vinden om zo, rondom hun idee een consortium te vormen. Omdat dit meerjarige projecten betreft kunnen studenten zelf niet optreden als consortiumleider of -lid. Wel kunnen zij als onderdeel van het project een tijdelijk dienstverband als student-assistent krijgen.
De USO-beoordelingscommissie selecteert consortiumleiders en -leden. Tijdens een bijeenkomst gaan consortiumleiders en (potentiële) -leden met elkaar en enkele leden van de beoordelingscommissie in gesprek om verder vorm te geven aan het projectidee.
Daarna dient een consortiumleider een beknopt voorstel in (1e ronde) en later een uitgewerkt voorstel en een pitch (2e ronde).
Je kunt je tot en met uiterlijk 18 oktober aanmelden als consortiumleider of consortiumlid, door middel van je motivatie (300 woorden), reflectie op het thema (300 woorden) en je onderwijs CV (max 2 A4) in te sturen. Consortiumleiders melden zich daarnaast aan met een globaal idee voor hun project en hoe het consortium eruit zou moeten zien voor een succesvol project.
Als je je aanmeldt als consortiumlid, bespreek je dit vooraf met je onderwijsdirecteur en leidinggevende. Consortiumleiders bespreken dit vooraf daarnaast ook met hun vice-decaan onderwijs en decaan. Het voorstel wordt uiteindelijk door de decaan van de penvoerende faculteit ingediend namens het consortium. Daarom is het belangrijk dat de consortiumleider deze tijdig informeert.
Tijdens het project
Toegekende projecten gaan normaal gesproken van start per september 2025. Jaarlijks levert de consortiumleider een voortgangsrapportage aan de USO-commissie en vindt een voortgangsgesprek plaats met enkele leden van de commissie en met de USO procesbegeleider vanuit het CAT. Na 1 jaar is er op basis van de resultaten en voortgang een gezamenlijk beslismoment of de consortiumleider in het USO-project wil inzetten op duurzame inbedding van projectresultaten (intern of extern). Zo ja, dan maakt begeleiding hiervan onderdeel uit van het traject. Daarnaast zijn de jaarlijkse intervisiebijeenkomsten met projectleiders van andere grotere onderwijsinnovatieprojecten een vast onderdeel van het consortiumleiderschap.
Beoordelingscriteria
Projectvoorstellen worden zowel in ronde 1 als 2 beoordeeld op de volgende criteria:
Strategie en innovatief karakter van het project (40%)
- In hoeverre beoogt het project een vernieuwende oplossing of ambitieuze verbetering te implementeren die tegemoetkomt aan een behoefte aan de Universiteit Utrecht?
- In hoeverre onderscheidt de voorgestelde oplossing zich van andere initiatieven aan de UU met eenzelfde doelstelling? Alle eerder afgeronde en lopende USO-projecten zijn te vinden in de CAT Teaching and Learning Collection.
- In hoeverre past het project bij het gekozen thema?
- In hoeverre sluit het project aan bij het Strategisch Plan van de UU?
Verwachte opbrengsten van het project (30%)
- Wordt in de probleemverkenning overtuigend uiteengezet in welk onderwijsonderdeel een verbetering gewenst is en waarom?
- Maakt de aanvrager aannemelijk dat de voorgestelde innovatie tot een verbetering kan leiden (bijvoorbeeld aan de hand van relevante literatuur en voorbeelden uit de praktijk)?
- Worden de beoogde opbrengsten, zoals leeropbrengsten en concrete producten, duidelijk omschreven? Zijn deze (uiteindelijk) van meerwaarde voor studenten, en eventueel anderen?
- Wat is de reikwijdte van het project? Hoeveel studenten, docenten, opleidingen, faculteiten worden bereikt?
- Maakt de aanvrager aannemelijk dat het project ook voor anderen, buiten het consortium, interessant kan zijn?
Kwaliteit van het projectplan (30%)
- Zijn de activiteiten, gehanteerde methodes en planning in het projectplan duidelijk omschreven en passend bij het behalen van de beoogde opbrengsten?
- Maken het projectplan, de planning en beknopte risicoanalyse de haalbaarheid van het project op overtuigende wijze aannemelijk?
- Zijn de planning en begroting realistisch opgesteld?
- Beschikt het projectteam over de benodigde expertise om het project uit te kunnen voeren? Zijn de verschillende rollen en taakverdeling duidelijk en passend?
- Worden de activiteiten en opbrengsten van het project op een passende wijze geëvalueerd, aan de hand van evaluatiecriteria en -procedures?
- Is het disseminatieplan (de plannen voor verspreiding van de resultaten) passend en voldoende ambitieus?
De commissie verwacht dat er in ronde 2 een verdere doorontwikkeling heeft plaatsgevonden op bovenstaande criteria. Dit betekent concreet dat de commissie voor de tweede ronde strenger toetst of het voorstel aan bovenstaande criteria voldoet en dat dus ook in de tweede ronde de commissie kan komen tot het oordeel ‘niet toekennen’.
Aanmeld- en aanvraagformulieren
- Aanmeldformulier consortiumlid of consortiumleider (deadline 18 oktober 2024)
- Aanvraagformulier 1e beoordelingsronde (deadline 20 december 2024)