6 november 2018

Boek om aandachtscrisis te bezweren

Mails, appjes, banners, pushberichten, trending topics en kattenfilmpjes. Het is tegenwoordig moeilijker dan ooit om je langer dan een paar minuten te concentreren. We worden non-stop afgeleid; op werk, thuis én onderweg. Hoe kunnen we deze aandachtscrisis bestrijden en zelf weer de baas worden over onze focus? Cognitief psycholoog en aandachtsexpert Stefan van der Stigchel van de Universiteit Utrecht geeft antwoord op deze en andere vragen in zijn nieuwe boek Concentratie: Gefocust blijven in tijden van afleiding.

Van der Stigchel waarschuwt met Concentratie dat we ons momenteel in een aandachtscrisis bevinden. “Veel mensen vinden het moeilijk zich te concentreren door de enorm snelle digitale ontwikkelingen en de groeiende hoeveelheid beschikbare informatie.” In zijn boek laat de Utrechtse wetenschapper zien hoe concentratie werkt, maakt hij duidelijk hoe we ons werkgeheugen soms verkeerd gebruiken en legt hij de nieuwste wetenschappelijke inzichten uit. Bovenal geeft hij de lezer technieken waarmee concentratie langer is vast te houden.

Onzin

De cognitief psycholoog prikt ook enige fabels rondom de snelle digitalisering door. Die van de digitale dementie bijvoorbeeld. “Daarbij zouden jongeren te veel op hun smartphone leunen, waardoor hun geheugen minder goed ontwikkelt. Onzin. Ook is er geen bewijs dat we door digitalisering minder creatief of intelligent worden.” Volgens Van der Stigchel brengt de digitalisering ook goede dingen teweeg: “Mede hierdoor neemt bijvoorbeeld de kennis over menselijk gedrag en over onze hersenen toe.”

'Concentratie: Gefocust blijven in tijden van afleiding' verschijnt 10 november bij Maven Publishing.

Meer informatie
Persvoorlichting faculteit Sociale Wetenschappen, 030-253 4027, r.a.b.vanveen@uu.nl