Bij voedselallergie kunnen plantaardige vezels de behandelmethoden verbeteren

Uit promotieonderzoek van Laura Wagenaar blijkt dat een dieet verrijkt met niet-verteerbare vezels de behandeling van voedselallergie kan verbeteren. Door de vezels verbetert de effectiviteit en veiligheid van verschillende vormen van immunotherapie. Laura Wagenaar promoveert 18 april op haar onderzoek aan de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht.

Het aantal patiënten met voedselallergie neemt toe, zowel bij kinderen als volwassenen, en er zijn geen behandelmethoden beschikbaar die de allergie kunnen genezen. ‘Wel is immunotherapie een veelbelovende behandeling’, legt Wagenaar uit. ‘Door het regelmatig toedienen van kleine hoeveelheden voedseleiwit, kan het immuunsysteem leren dat het eiwit veilig is en er geen reactie hoeft te ontstaan.’ Echter is de effectiviteit en veiligheid van immunotherapie nog niet optimaal, ondanks de veelbelovende resultaten uit onderzoek.

Niet-verteerbare vezels
Uit het onderzoek van Wagenaar blijkt dat de niet-verteerbare vezels een gunstig effect hebben op het immuunsysteem doordat darmbacteriën de niet-verteerbare vezels omzetten in korte-keten vetzuren. Wagenaar: ‘Bij muizen met pinda-allergie zag ik een sterkere afname in de ernst van allergische symptomen na behandeling met immunotherapie in combinatie met het dieet, vergeleken met alleen immunotherapie. Ook is de allergische reactie op een hoge dosis immunotherapie minder heftig als muizen het dieet hebben gekregen.’ Het gebruik van voedingscomponenten zoals deze niet-verteerbare vezels is een veelbelovende methode om bij allergische patiënten de effectiviteit en veiligheid van immunotherapie te verbeteren.

Grote invloed op kwaliteit van leven
Bij een voedselallergie reageert het immuunsysteem over-actief op een veilig voedseleiwit. Voedselallergieën hebben een grote invloed op de kwaliteit van leven van zowel de patiënt als de naasten vanwege het risico op allergische symptomen na inname van voedingseiwitten.

Dit onderzoek is uitgevoerd bij het Institute for Risk Assessment Sciences (IRAS), een interfacultair onderzoeksinstituut van de faculteiten Diergeneeskunde en Geneeskunde van de Universiteit Utrecht. Het IRAS doet onderzoek naar gezondheidsrisico's van mensen door blootstelling aan ziekteverwekkers en mogelijk schadelijke stoffen in het milieu en via de voedselketen. Effecten op ecosystemen worden ook onderzocht.