Big 4 niet dominant bij opstellen standaarden voor accountancy

Aanwezig maar niet allesbepalend

De vier grootste accountancykantoren zijn nadrukkelijk aanwezig in het transnationale standaardisatienetwerk voor accountancyregels, maar zij zijn niet allesbepalend in het opstellen van die nieuwe regels. Dat concluderen Tom Overmans en Mirko Noordegraaf van de Universiteit Utrecht in opdracht van de Commissie Toekomst Accountancysector (CTA). De onderzoekers hebben gekeken op welke manier accountants van de vier grote accountantskantoren (Deloitte, EY, KPMG en PWC, ook wel bekend als de ‘Big 4’) de totstandkoming van accountancystandaarden beïnvloeden, en zij concluderen dat er geen reden is om deze invloed te beperken.

‘Het beeld dat Big 4 accountants eigenhandig de standaarden schrijven is onjuist. Accountancy-standaardisatie vindt plaats in een genuanceerd proces met duidelijke checks & balances,’ zegt Tom Overmans.

De onderzoekers adviseren de commissie, en daarmee de Minister van Financiën, wel de legitimiteit van accountancystandaarden te versterken. Accountants moeten niet alleen werken aan betere standaarden, zij moeten hun werk ook beter uitleggen. Alleen dan kunnen zij tegemoet komen aan de verwachtingen die de samenleving van de accountancy heeft.

Commissie Toekomst Accountancysector publiceert voorlopige bevindingen

De druk op accountants om te veranderen is groot. Een opeenstapeling van gebeurtenissen in binnen- en buitenland (zoals de jaarrekeningfraude bij Ahold en het faillissement van het Britse Carillion) heeft ertoe geleid dat de sector zichzelf als het ware opnieuw moest uitvinden. Eind 2018 concludeerde de Minister van Financiën echter dat het zelfstandig vormgegeven verbeterproces van de sector te langzaam ging. Daarom stelde de minister de Commissie Toekomst Accountancysector (CTA) in, onder leiding van Annetje Ottow.

De CTA heeft als opdracht om onderzoek te doen naar en te adviseren over de vraag hoe de kwaliteit van wettelijke controles duurzaam verbeterd kan worden, welke beleids- of wetswijzigingen daarvoor wenselijk zijn en of die wijzigingen juridisch haalbaar zijn. Daartoe heeft zij het afgelopen jaar verschillende activiteiten uitgevoerd, zoals het bestuderen van professionele en wetenschappelijke documentatie, het voeren van gesprekken met stakeholders en het organiseren van rondetafelgesprekken. Op onderdelen zijn gerichte deelonderzoeken uitgevoerd door externe experts.

Meer informatie

Aanwezig, maar niet allesbepalend is het onderzoek dat betrekking heeft op de invloed van Big 4 accountants en het is uitgevoerd door Tom Overmans en Mirko Noordegraaf van het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht.

Wilt u dit rapport en de andere voorlopige bevindingen van de Commissie Toekomst Accountancysector lezen, ga dan naar deze website: https://www.internetconsultatie.nl/voorlopigebevindingencta.