Bert Weckhuysen wint eerste Chemistry Europe Award

Portretfoto Bert Weckhuysen

De allereerste Chemistry Europe Award gaat naar prof. Bert Weckhuysen, voor zijn uitzonderlijke prestaties en leiderschap op het gebied van duurzame chemie en katalyseonderzoek. De prijs is ingesteld door Chemistry Europe, een vereniging van 16 chemische genootschappen uit 15 Europese landen, om uitmuntende bijdragen aan de chemie te erkennen. De prijsuitreiking vindt plaats in augustus, tijdens het 49e IUPAC World Chemistry Congress in Den Haag, waar Bert Weckhuysen de prijs in ontvangst zal nemen en een lezing zal geven.

Bert Weckhuysen is een echte pionier en leidend onderzoeker in het onderzoek naar heterogene katalysatoren, schrijft Chemistry Europe in hun persbericht over de prijs. Het innovatieve karakter, de wetenschappelijke diepgang en de brede impact van zijn werk zijn opmerkelijk. Zijn onderzoek omvat zowel de ontwikkeling en het gebruik van operando spectroscopie- en microscopiemethoden, het ophelderen van reactie- en deactiveringsmechanismen in de heterogene katalyse en het toepassen van fundamentele principes op maatschappelijk zeer relevante gebieden rond duurzaamheid.

Chemistry Europe

De organisatie prijst Weckhuysen voor zijn belangrijke bijdragen op het gebied van de chemie. Bijna niemand heeft zoveel industrieel zeer relevante chemische processen op zo’n hoogwetenschappelijk niveau beïnvloed. Methanol-to-Hydrocarbons (MTH), Fluid Catalytic Cracking (FCC), Fischer-Tropsch-synthese (FTS) en het Sabatier-proces, om er maar een paar te noemen. Tegelijkertijd is hij een pionier op nieuwe gebieden, zoals katalytische omzetting van biomassa met een nadruk op lignine, humine en chitine, en recenter de elektrokatalytische omzetting van CO2 en het recyclen van plastic afval.

Bert Weckhuysen

Bert Weckhuysen studeerde scheikunde aan de Universiteit Leuven (België) en promoveerde daar in 1995 bij Robert Schoonheydt. Hij was postdoc bij Israel Wachs aan de Lehigh University (VS), bij Jack Lunsford aan de Texas A&M University College Station (VS) en bij het Belgische Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek, daarbij verbonden aan de Universiteit Leuven. Hij trad in 2000 in dienst van de Universiteit Utrecht als hoogleraar Anorganische Chemie en Katalyse, werd in 2012 faculteitshoogleraar bij de Faculteit Bètawetenschappen en in 2018 universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht.

Weckhuysen heeft talrijke onderscheidingen ontvangen, zoals de Robert B. Anderson Award (2018), de Kozo Tanabe Prize for Acid-Base Catalysis (2017), de Spinoza Award (2013), de International Catalysis Award (2012), de Paul H. Emmett Award in Fundamental Catalysis (2011), en de Netherlands Catalysis and Chemistry Award (2009). Een uitzonderlijke eer was zijn onderscheiding als Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw in 2015.

Chemistry Europe Award

De Chemistry Europe Award erkent opmerkelijke bijdragen aan de chemie. De prijs wordt elke twee jaar uitgereikt en richt zich telkens op een specifiek thema. In 2023 is dat Chemistry for Sustainability, Energy, Materials & Environment. De Chemistry Europe Award omvat een prijzengeld van 10.000 euro en een certificaat. De prijs staat open voor zowel leden als niet-leden van Chemistry Europe-verenigingen uit alle landen.

Chemistry Europe, opgericht in 1995, is een vereniging van 16 chemische genootschappen uit 15 Europese landen, die meer dan 75.000 chemici vertegenwoordigen. De vereniging publiceert een aantal hoogwaardige wetenschappelijke tijdschriften over een zeer breed scala aan scheikundige disciplines, en het populair-wetenschappelijke tijdschrift ChemistryViews, uitgegeven door Wiley-VCH. Chemistry Europe ondersteunt zijn leden in elke fase van hun carrière bij het werken aan de uitdagingen die de mensheid raken en verder helpen. Bij al zijn werkzaamheden hecht Chemistry Europe waarde aan integriteit, openheid, diversiteit, samenwerking en vrijheid van denken.